perjantaina, lokakuuta 02, 2020

ONNELLISEN IKÄÄNTYMISEN RAKENNUSPALIKAT


Turpaduunarin terveysohje numero 282

Jakelupäivä tiistaina 5.5.2020


ONNELLISEN IKÄÄNTYMISEN RAKENNUSPALIKAT


Olen viime päivät miettinyt ikääntymistä. Mistä rakentuu onnellinen vanhuus?


Onnellinen ikääntyminen alkaa nuoruudessa.


Tunnen valtavaa kiitollisuutta vanhempiani kohtaan, jotka antoivat minulle mahdollisuuden elää kelvollinen nuoruus.


Köyhyyttä oli ja muistan miten ostettiin minulle vaatteita kunnan avustuksella ja anottiin minulle ilmaiskirjat lukioon. Pikkuveljeni harmitteli joskus sitä, että sai käyttää pieniksi jääneitä vaatteitani. Onnellinen nuoruus ei kuitenkaan ollut rahasta kiinni. Se rakentui suuressa määrin alla luettelemistani palikoista.


Kaikki ne nuoruudessa saavuttamamme ominaisuudet, jotka tekevät elämästämme siedettävän, ovat tarpeen myöhemmin elämässä. Jotta ikääntyneenä puuhastelumme edelleen olisi tuotteliasta ja eläisimme onnellisia aikoja, meidän on nuorina kehitettävä itseämme oikeaan suuntaan.


Mitkä nämä tärkeimmät onnen rakennuspalikat ovat?


Minun mielestäni ne ovat ensinnäkin maltillisuus, viisauden etsiminen, selkeä ajattelu, yksinkertaistaminen, elämästä nauttiminen.


Nämä tavat (ja monet muut hyvät tavat) pitää oppia nuorena, koska ne pitävät meidät oikealla tiellä vanhetessamme. Näiden yllä lueteltujen ominaisuuksien varaan voi rakentaa onnellisen vanhuuden.


Onko muita hyviä ominaisuuksia (rakennuspalikoita) mitä olisi hyvä kuljettaa läpi elämän?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti