Kansalaisaloite

maanantaina, tammikuuta 07, 2008

Reumalääkäri kirjoittaa asiaa painonhallinnasta

*
Reumalääkäri LKT Pekka Nykänen
kirjoittaa näin menestyksellisestä painonhallinnasta:

Olen ylipainoisille ja lihaville potilailleni suositellut hiilihydraattien välttämistä. Laihdutuksessa mm. peruna, vaalea leipä, pasta, makeiset, suklaa, pulla, keksit ovat kiellettyjä.
Sallittuja ovat: liha, kala, hedelmät, tummaleipä (kohtuudella), vihannekset, marjat, rasvaton maito, juusto.
Jos yllä olevalla dieetillä ei paino lähde laskemaan, kiellän myös tumman leivän kunnes on toivottu painotaso saavutettu.
Painon laskun ennätys oli eräällä potilaalla 25 kg puolessa vuodessa. Paino on nyt normaali ja painoindeksi 23.5 kg/m2.
Olen kehottanut potilaita syömään, kun tulee nälkä mutta vain sallittuja ruokia.

LKT Pekka Nykäsen lisäkommentti: Halusin laittaa tähän kokemuksia käytännön työstä, jossa todella joidenkin potilaiden kohdalla saa erinomaisia hoitotuloksia rajoittamalla ruokavaliosta hiilihydraatteja. Oletan painonlaskun johtuvan siitä, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla nälän tunne pysyy poissa pidempään ja siten syömisen tarve vähenee.

Lihavuustutkija ja dosentti Pertti Mustajoki on tätä mieltä:

Jos vastaanotolla oleva potilas on halukas laihduttamaan ja muuttamaan elintapojaan, mukaan liitetään joitakin tietoja painonhallinnasta. Lyhyessä interventiossa ei ole mahdollisuutta varsinaiseen ohjaukseen, vaan siinä kerrotaan joistakin keskeisistä painonhallinnan periaatteista. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat: sopiva tavoite on 5-10 % painosta pois, painonhallinta edellyttää pysyviä muutoksia joissakin elintavoissa, ja muutoksista tärkeimmät ovat energiapitoisten ruokien käytön vähentäminen ja annoskokojen pienentäminen, pienen energiatiheyden omaavien vesi- ja kuitupitoisten ruokien käytön lisääminen ja päivittäisten askeleiden lisääminen. Potilasta kannustetaan itse toteutettuun laihduttamiseen tai hänet neuvotaan terveydenhuollon ulkopuoliseen laihdutusohjelmaan. Lyhyttä interventiota voidaan tehostaa antamalla mukaan kirjallista tietoa lihavuudesta ja terveydestä. Terveysportin Lääkärin tietokannan potilasohjeissa on tulostettavissa oleva ohje Tietoa lihavuudesta ja terveydestä.

Lihavuuden perushoito tarkoittaa 10-20 tapaamiskertaa sisältävää painonhallinnan ohjausta, joka yleensä toteutetaan ryhmässä (Paula Hakala ja Mikael Fogelholm "tietävät" miten homma toimii).

Lihavuuden lääkehoito on käypää hoitoa. Hoitosuosituksen mukaan lääkitys ei yleensä ole ensisijainen hoitomenetelmä, mutta sitä voidaan käyttää silloin, kun painoindeksi on vähintään 30 kg/m2 (tai vähintään 28 kg/m2, kun potilaalla on lihavuuteen liittyviä sairauksia). Lääkehoitoon kuuluu muutakin kuin pelkkä reseptin kirjoittaminen. Lääke ei ole automaattinen laihduttaja vaan tukena elämäntapojen muutoksille. Siksi sitä harkittaessa on syytä varmistaa, että potilaalla on motivaatiota muuttaa elintapojaan. Vastaanottokäynnin jälkeen potilas tulisi ohjata saamaan terveydenhoitajalta tai ravitsemusterapeutilta ohjeita ruokavalion ja muiden elämäntapojen muuttamisesta (leipää, kevyttuotteita, rasvatonta maitoa, mahdollisimman vähärasvaista lihaa, hedelmiä, vihanneksia, liikuntaa). Potilaalle on aiheellista kertoa, että lääkitystä voidaan jatkaa pitkäänkin, jos se osoittautuu hyödylliseksi. Kaikki eivät lääkehoidosta hyödy, ja ensimmäisten parin kolmen kuukauden kuluttua arvioidaan, kannattaako jatkaa. Lääkärin on syytä pitää mielessä myös lihavuuden leikkaushoidon mahdollisuus. Jos sairaalloisesti lihavan potilaan perushoito ei ole tuottanut tulosta eikä vasta-aiheita ole, hänelle voidaan kertoa leikkaushoidon mahdollisuudesta.

Mustajoen menetelmällä ei laihdu muuta kuin potilaan kukkaro ja leikkauksella uhkaaminen on jo aika pöyristyttävää. Nykäsen menetelmällä moni laihtuu ihan oikeasti.

Minkälainen kokemus sinulla on laihtumisesta? Onko Suomessa terveysviranomaisilla pallo hukassa?

Lukekaa lisää Nykäsen menetelmästä vaikkapa täältä:
Hiilaritietoiset -foorumi
Ravitsemus ja terveys -blogi

14 kommenttia:

  1. Järkyttävää tuo lääkehoidosta höpinä. Varmasti 95% ihmisistä laihtuisi ainoastaan elämäntapa- ja asennemuutoksella. Negatiivinen asenne yksistään voi jo tuhota laihdutusyrityksen - vai mitä olette mieltä?

    Nykäsen neuvot sen sijaan ovat fiksuja. Ainoa puute on terveelliset rasvat... mistähän hänen potilaansa ne saavat? Rasvattoman maidon sijaan voisi suositella ihan tavallista maitoa jossa on vielä makukin mukana. Mikäli sitä nyt on pakko juoda. Mielestäni se ei ole aikuiselle ihmiselle välttämätöntä - kalsiumia saisi monista muistakin terveellisistä ruoka-aineista, kuten maitorahkasta ja raejuustosta, joista voi tehdä herkullisia välipaloja ja jälkiruokia.

    Hirveän moni suomalainen ajattelee, että nämä mediassakin paljon esillä olleet neuvot elämäntaparuokavalioista yms. ovat ihan puppua eivätkä koske heitä. Sinänsä en toisaalta ihmettele, sillä niin moni näistä artikkeleista pohjautuu jonkun kaupallisen tahon menekin edistämiseen. Minkä vuoksi mainostetaan ties mitä profeelejä, vähäsokerisia kaurakeksejä, entistä kevyempiä omegamargariineja sun muita - miksei nosteta jalustalle niitä terveyttä TODELLA parantavia ruoka-aineita, kuten marjoja, monipuolisia kasviksia, luonnon rasvoja, aineenvaihduntaa kiihdyttävää proteiinia, puhtaita täysjyväviljoja (kaura, ohra yms eikä mitään teollisia oli-joskus-kauan-sitten-täysjyväleipiä)...? En jaksa ikinä ymmärtää tätä :O

    VastaaPoista
  2. Lisäyksenä vielä edelliseen: minulla on kokemuksia sekä omakohtaisesti että personal training -ohjattavieni puolesta. Uusin esimerkki terveellisen ruokavalion vaikutuksista löytyy blogini eilisestä merkinnästä... :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kirjoituksesta Kaisa Jaakkola! Lääkäri Nykäsen neuvot ovat todella hyviä. Hän on lukenut maallikkoasiantuntija Jari Ristirannan blogia ja siinä esiteltyä tieteellistä tutkimusta liiallisten hiilihydraattien nälkää ruokkivasta roolista. Yhteisen etumme nimissä toivoisi samanlaista järkiintymistä muiden lääkäreiden taholta.

    Jos aikoo laihtua ilman voimakasta panostusta liikuntaan ("liikuntadieetti"), ihminen joutuu pysyvästi miettimään mitä panee suuhunsa. Voin monien asiakkaiden suulla kertoa, että perunan, leivän, makaronin ja makeisten poisjättäminen vaatii ensimmäisinä kuukausina monilta itsekuria. Tuloksellisen painonhallinnan myötä kuitenkin tärkkelyksen ja sokerin vähentäminen tulee fiksuksi tavaksi. Kun lisäksi huomaa, että nämä keinot eivät todellakaan ole mitään puppua, vaan leivättömyys ja perunattomuus ja kaikki tämä touhu "Hys hys -dieetin" ympärillä toimii, silloin asiakkaat ihmettelevät miksi ei tätä aiemmin ollut kokeillut! Olisivat varmaan aiemmin kokeilleet jos Mustajoet, Hakalat, Rissaset sun muut kirjanoppineet eivät olisi jatkuvasti omissa kolumneissaan niin autuaasti ylistäneet niitä leipiä, perunoita ja makeita välipaloja sekä puhuneet laihdutusleikkauksista ynnä muista kauheuksista. Tottakai ihminen luottaa viimeiseen asti asiantuntijoiden neuvoihin.

    Odotan hartaasti lihavuustutkijoilta oikeanlaista paneutumista laihdutus- ja painonhallintaruokavaliosta kirjoitteluun. Kun kymmeniä vuosia on kirjoitettu sitä yhtä ja samaa, voi olla vaikea kirjoittaa eri tavalla. Rohkaisen kuitenkin lihavuustutkijoitamme, kansan terveydestä vastaavia, lääkäreitä, ravitsemusterapeutteja jne. luopumaan tuosta tiukkapipoisuudesta. Ennen kaikkea kannattaa kaivautua esille sieltä syvästä poterosta ja jättää sinne poteron pohjalle kaikki ennakkoluulot, kytkökset elintarviketeollisuuteen ja lääketehtaisiin. Kun Mustajoet, Hakalat, Rissaset sun muut siirtyvät jakamaan harvojen, itsepäisten, oman tien kulkijoiden ohjeistuksia, seuraa koko kansa perässä. Sillä silloin "tulipalo sammutetaan oikealla tavalla". Nyt kun "väärät" ihmiset (reumalääkäri, valistunut ortopedi, eläkkeellä oleva röntgenlääkäri, luontaistuotebisnekseen sekaantuneet) jakavat näitä oikeita neuvoja, niitä voidaan aina kritisoida ja sanoa yksittäisten ihmisten mielipiteiksi. Ravitsemusalan huippuasiantuntijoiden toivoisi panevan asiantuntijuutensa likoon kansamme tervehdyttämiseksi.

    Nöyrästi vain esiin sieltä poteron pohjalta! Teitä tarvitaan tämän lihavuusepidemian taltuttamiseksi!

    Ajatelkaa kaikkia niitä ravitsemusterapeutteja, jotka haluaisivat pistää kaiken ammattitaitonsa peliin! Nyt heidän pyrkimyksiltään vedetään mahdollisuudet pois, sillä he eivät avoimesti voi tunnustaa nykyisen lihavuudenhoidon rappion työpaikan menettämisen pelossa.

    Keskustelu jatkukoon tässä vaatimattomassa blogissa, keskustelupalstoilla tai lehtien mielipideosastoissa. Kirjoittakaa kokemuksistanne! Pistäkää asiantuntijat lujille! Vaatikaa verorahoille vastinetta! Kyselkää niitä tieteellisiä perusteita nykyiselle lihavuuden hoidolle!

    VastaaPoista
  4. Harvinaisen valistunut ja avarakatseinen lääkäri tuo Pekka Nykänen! Asia toimii juuri noin, sen voin vakuuttaa.

    Mökkihöperö

    VastaaPoista
  5. Joo, Mökkihöperö, miksi tehdä asiaa tämän vaikeammaksi? Kiitos niistä kannustavista kommenteista, joita minunkin vaatimattomaan blogiini olet vuosien saatossa kirjoittanut.

    On vain ajan kysymys milloin lääkäri Nykäsen ohjeille saadaan koko lääkärikunnan hyväksyntä. Ikuisena optimistina olen toiveikas tilanteen selkiintymisestä hyvinkin lyhyen ajan sisällä.

    VastaaPoista
  6. Nykänen mainitsee, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla näläntunne pysyisi hyvin loitolla. Googlella saa kuitenkin esiin sellaista kertomaa, että peruna olisi erityisen täyttävää ruokaa, joten luulisi ettei sitä tarvitse vältellä. Tiedätkös Christer aiheesta enemmän?

    VastaaPoista
  7. Ville aiheuttaa minulle nyt suuren luokan ongelman. Minä olen suurimman osan elämästäni luottanut tuttuun ja turvalliseen perunaan. Peruna on inkojen lahja ihmiskunnalle, aivan verraton tuote, joka tutkimusten mukaan pitää hyvin nälkää loitolla. Ei sitä asiaa voi kiistää.

    Nyt tullaan sen ISON ongelman eteen: Asiakaskunnassani on todistetusti ihmisiä joille mm. peruna on suuri ongelma. Joukossa on Hys hys -dieettiä noudattavia (katso aiempia kirjoituksiani!), joille perunan välttäminen lienee järkevää koko loppuelämäksi. Sen verran pahasti peruna sekoittaa nälänhallinnan. Sitten on kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä, joita peruna kaikissa muodoissa väsyttää aivan tavattomasti ja ilmeisesti myös pahentaa lihavuusongelmaa. Tälle asialle on vaikea löytää tutkimusnäyttöä, totean vain faktatietona, että peruna väsyttää ja lihottaa. Biokemiallisista mekanismeista voimme kiistellä maailman loppuun asti.

    Itselläni ei ole siis onneksi ongelmia perunan kanssa. Mitenkään erityisen hyvin se ei pidä nälkääni loitolla, mutta harrastaessani keskivertoihmistä huomattavasti enemmän liikuntaa, voin syödä perunaa lihomatta. Parhaiten minulla nälän pitää loitolla tämä:

    - kunnon kokoinen täyslihasta valmistettu pihvi
    - pihvin päälle sulamaan 20 g voita
    - pari pientä keitettyä perunaa, täysjyväriisiä tai -makaronia
    - runsaasti rapeiksi jääneitä, vähässä vedessä ja miedolla lämmöllä keitettyjä sekavihanneksia
    - porkkanaraastetta, tuoretta paprikaa ja muutama tomaattisiivu
    - lasi punaista maitoa
    - jälkiruoaksi turkkilaista jogurttia (10% rasvaa) pieni kulhollinen + pakastemarjoja

    Tuollaisen ruokailun jälkeen minulla on seuraavan kerran nälkä 4-5 tunnin kuluttua. Nuo pienet perunat eivät näläntunnettani pidä loitolla. Uskoisin, että pihvi siihen pystyy ja tuo loppusilauksena nautittu hieno luonnonjogurttiannos.

    Kiitos mielenkiintoisesta kommentista!

    VastaaPoista
  8. Kiitos Christer taas vastauksesta. Näitä välillä tulee ihmeteltyä, kun aika moni lähisukulaisistakin näitä vhh-dieettejä noudattelee. Itse yritän sinnitellä sillä liikuntadieetillä, joka kyllä toimiikin kohtalaisesti (mielikin virkistyy) kunhan pahimmat paheet pitää loitolla. Esim. yritän suosia keitettyä perunaa, mutta välillä repsahtaa ranskalaisiin, kun niitä ruokalassa aina tarjotaan.

    VastaaPoista
  9. Villen viittaaman tutkimuksen kesto oli kaksi tuntia, joten kylläisyyden tunne liittyi lähinnä perunoiden suureen tilavuuteen vatsassa.

    (Klikkaa tuossa nimeni kohdalla, niin näet tietoja 4 viikkoa kestäneestä tutkimuksesta.)

    VastaaPoista
  10. Mikset Ville koittaisi ihan itse? Pelkästään se, että "repsahdat" ranskalaisiin kertoo jotain siitä, että nälänhallinnassa on parantamisen varaa...

    Minusta muuten se, että ruoka pitää nälkää 4-5 tuntia ei ole mikään huippusaavutus. Itselläni tulee virallisterveellisellä itkupotkuraivari ja kädet alkavat täristä jos en saa ruokaa viimeistä tuon 4-5 tunnin jälkeen, mutta jos syön hiilaritietoisesti (tai edes runsasrasvaisesti, vaikka hiilareitakin tulisi), saattaa jopa käydä niin, että toisinaan 6 tunnin jälkeen alan miettiä, että pitäisiköhän syödä jotain.

    Ja minä olen tosiaan kuuluisa siitä, että jos syömiseni ei ole ollut sopivaa, suurin piirtein revin jonkun pään irti jos en saa ruokaa HETI kun sitä tarvitsen.

    Tietysti jos vaikkapa on urheillut kovasti saattaa nälkä tulla tosi nopeasti söi mitä hyvänsä, ja toisaalta jos urheiluni on riittävän säännöllistä ja runsasta se kyllä hillitsee noita itkupotkuraivareitakin.

    No joo, kaikkia varmaan kiinnostaa hirveästi minun ruumiintoimintoni.

    *P*

    VastaaPoista
  11. Tuleehan niitä repsahduksia kuulemma vähähiilihydraattisellakin valiolla. Tokko se niin vakavaa on.

    VastaaPoista
  12. Hei.
    Terveiset maailmalta.
    Kevatpaiva on aurinkoinen ja miellytttavan lammin. Olen silti ikavoinyt suomea talla viikolla enemman kuin aikoihin. Pitkat poissaolot sen saavat aina aikaan. Suomesta palatessa taas menee KAUAN, ennenkuin ikava alkaa kuristaa..

    Suureksi yllatyksekseni jopa taalla Afrikan mantereella on hiilihydraattitietoisuus -dieetti saavuttanut jalansijaa. Asia hymyilyttaa, ollaanhan taalla riisinsyonnin kehdossa!

    Nyt aluksi huokaan syvaan ja tunnen tuon toivottomuuden vihlauksen sydanalassani. Tunteikas ilmaus, mutta se oli aivan totta.

    Syyna siihen onpi tama tohtori Nykanen, jota joku aiempi kommentoija kuvasi adjektiiveilla " avarakatseinen ja valistunut".
    Tuon artikkelin perusteella olisin itsekin voinut sanoa noin, mutta tutustuttuani hanen sivuihinsa, huomaan taas kerran, miten totuus on tarua ihmeellisempaa.

    Herra tohtori nayttaa olevan erittain vahissa maarin avarakatseinen.

    Voin hyvin kuvitella, etta han sydamestaan kehoittaisi kaikkia ns. vaarauskoisia jatkamaan tri Mustajoen dieetilla, jotta heista mahdollisimman nopeasti paastaisiin eroon!

    Aivan uskomatonta tietyn aatesuunnan epaluotettavan propagandan levittamista opiskelleen ja sivistyneen tohtorismiehen suulla.

    Olen sanaton.

    Ajauduin tuolle sivustolle taalta ihailemani veteraaniurheilijan sivulta, siksi pauhaan nyt taalla.

    Anteeksi tunteenpurkaukseni.

    Ikavani suomeen halveni, ehka siina taman kaiken tarkoitus..

    kevaisin terveisin,
    ulkolainen.

    VastaaPoista
  13. Parahin "Tuntematon ulkomaalainen", minä olen myös oppinut pitämään tohtori Nykästä avarakatseisena lääkärinä. En tunnista häntä sinun kuvauksessasi.

    VastaaPoista
  14. Voihan peruna.

    Vaatimaton lausahdukseni,jossa kerroin suositelleeni selvästi ylipainoisille perunan ja pastan välttämistä ruokavaliossa, on saanut aikaan jonkin verran tunteiden kuohuntaa.

    Huom. kyseessä on suositus. Jokainen saa ihan vapaasti syödä mitä haluaa mutta jos ohjeita joku tulee kysymään, niin niitä jakelen.

    VastaaPoista