tiistaina, marraskuuta 25, 2008

Syö rasvaa ja pidä verisuonet kunnossa

*
Minulla on nettisivuillani käynnissä kysely "tukkiiko rasvainen ruoka verisuonet?" Suomen Sydänliitto on vahvasti sitä mieltä, että näin on näreet, eli rasvainen ruoka on aterogeenista (tukkii ja jäykistää valtimoita). Kyselytulosteni mukaan Suomen kansa on asiasta eri mieltä. Rasvainen ruoka ei tuki verisuonia.

Kansa saa tukea käsitykselleen aivan tuoreesta kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa kiinnostus kohdistui uuteen itsenäiseen sydän- ja verisuonitautien riskitekijään RLP-C. Tämä RLP-C (Remnant-Like Particle Cholesterol) voitaisiin ehkä suomentaa sanoilla jäännöspartikkelin tapainen kolesteroli. Jäännöspartikkelit syntyvät erittäin matalatiheyksisen VLDL:n ja kylomikronien aineenvaihdunnan seurauksena. Partikkelit sisältävät sekä rasvaa että proteiinia. Verinäytteestä partikkelit löytyvät erityisen ultrasentrifuugikäsittelyn jälkeen keskitiiviinä rasva- ja proteiinijäänteinä (IDL, Intermediate Density Lipoproteins). VLDL kuljettaa veressä triglyseridejä ja kylomikronit kuljettavat ravinnosta vereen imeytyneitä rasvoja. Rasvojen aineenvaihdunta on tavattoman monimutkaista. Tässä yhteydessä ei ole mielekästä perehtyä kaikkiin yksityiskohtiin. Sanottakoon kuitenkin vielä, että RLP-C on korkea sellaisilla henkilöillä, joilla on metabolinen oireyhtymä, insuliiniresistenssi, diabetes ja sepelvaltimotauti.

Tutkimuksessa selvitettiin mitä tapahtuu kun 613 lihavaa henkilöä sai kymmenen viikon ajan syödä joko vähärasvaista (20-25%) tai runsasrasvaista (40-45%) ruokaa. Runsasrasvaista ruokavaliota noudattaneilla oli merkittävästi vähemmän jäännöspartikkeleita (RLP-C) veressä ruokailun jälkeen ja he olivat laihtuneet enemmän kuin ravintorasvoja vältelleet koehenkilöt. Tämä ei varmaan tullut tutkijoille yllätyksenä, mutta pitivät löydöstä hyvin mielenkiintoisena. Mahdollisesti vähärasvaisuuteen pyrkivä valistustyö on vähitellen tulossa tiensä päähän. Seurataan tilannetta.

Tutkimus julkaistaan Journal of Nutrition -lehdessä joulukuussa 2008. Tutkimusprojekti on koonnut tutkijoita monesta eri maasta: Hollannista, Tanskasta, Espanjasta, Ranskasta, Tsekistä ja Ruotsista.

Lähde:  van Hees AM, Saris WH, Dallinga-Thie GM, Hul GB, Martinez JA, Oppert JM, Stich V, Astrup A, Arner P, Sørensen TI, Blaak EE. Fasting and Postprandial Remnant-Like Particle Cholesterol Concentrations in Obese Participants Are Associated with Plasma Triglycerides, Insulin Resistance, and Body Fat Distribution. J Nutr 138 (12): 2399-2405, 2008

8 kommenttia:

  1. Olen jo monasti näillä sivuilla todennut, että mun kaikki veren rasva-arvot paranivat kun lisäsin rasvojen, myös tyydyttyneen, osuutta ravinnossani. Paino putosi niin ikään.

    Suosittelen lämpimästi ainakin ylipainoisille. Kananmunaa, tomaattia, paprikaa, kaalia, voita, porkkanaa, sipulia. Välttele viljatuotteita ja perunaa.

    Paino lähtee ja veriarvot paranee. Ravitsemussuositukset ovat päin persettä.

    VastaaPoista
  2. Perunaa ei kannata syödä enää, kun periaatteessa ilman rutontorjuntaa olevia pottuja ei ole, jos ei sitten osta niitä luomuja, jotka viimeksi olikaikki vihreitä - en palauttanut niitä kauppaan, vaikka olis pitänyt. Vihreät potut sisältää myrkkyä ja sairastuttaa terveetkin ihmiset, jos siinä on yhtään vihreää, on koko pottu myrkyllinen.

    No, viljaa ilman pärjää paljon paremmin, mut jotain hyvää joskus harvoin voi tehdä luomuspeltistä, mut ei todellakaan joka päivä tarvi, kun hiilarimäärä ylittyy pelkästä luomuomenastakin ja maustamattomasta jogurtista.

    Katsokaa Karppaussivulta nyt helppokarppaus eli Elsin tarinat, siinä se paras systeemi on! Mulla periaatteessa sama enkä edes laihduta. Taatusti laihtuisin, jos oikeesti sille alkaisin - mut ei mulla oo tarvetta todistella mitään.

    Niin se on ykinkertaista: mut kuka antoi luvan pilata perusruoka noin pahoin? Luomuvoita pitäs saada joka kauppaan nyt, mutta miten?????

    VastaaPoista
  3. Kyselystä puuttui yksi vaihtoehto.
    "Mistä minä tiedän"

    Nämä asiat kun taitavat olla aika vähän uskonasioita?

    VastaaPoista
  4. Kyselyssä olisi saanut olla tavanomainen vaihtoehto: Epäröin/ en osaa sanoa. Niin syvälle on iskostunut valistus ja oppi, että rasvoja, siis eläinrasvoja, on vältettävä, koska nostavat kolesterolia ja tukkivat suonet ja lihottavat, että on mahdoton olla eri mieltä.

    Vaikka on nyt saanut tietää, että sen tieteellinen perusta on alun alkaen ollut kyseenalainen. Ja nyt tämäkin tutkimus maallikon silmin vakuuttavasti todistaa ihan päinvastaista. Että eläinrasvat eivät tuki suonia. Ovat päinvastoin edullisia terveydelle.

    Niin silti tuntuu, että voiko ja uskaltaako kyselyn väittämän tosiaankin kyseenalaistaa...?!

    Tuula Takkala

    VastaaPoista
  5. Jep, Sami Uusitalo on aiheesta harmistunut tähän vähän rasvaa älyttömyyteen.

    Luomueineksiä lisää, eli Paula-täti, on ahkera vieras blogissani. Me emme aina ymmärrä toisiamme. Nytkään en oikein ymmärrä kirjoitustasi.

    Jakke ja Tuula Takkala huomauttavat ihan aiheellisesti puutteellisesta kyselystäni.

    Kiitos Matti Narkia tiedeviittauksesta!

    VastaaPoista
  6. Pekka Puska voi jatkaa uudessa KTL:n ja Stakensin yhteenliittymässä. Voi kauhea...

    VastaaPoista
  7. Kyllä rasvainen ruoka on kokemuksesta se elinehto!
    Sairastuin nimittäin seuraamalla terveysviranomaisten suosituksia, syömällä siis paljon leipää ja margariineja sekä rypsiöljyä, metaboliseen oireyhtymään ja sain aika lailla rintakipuja sekä liudan muita vakavia oireita.
    Kun poistin ruokavaliostani nuo perunat, leivät ja riisin ja vaihdoin ne kasviksiin ja vähän hedelmiä, sekä aloin syödä voita, kookosrasvaa, oliiviöljyä sekä hamppuöljyä, metabolisesta oireyhtymästä ei ole enää huolta.
    Verenpaine on laskenut normaaliksi, kolesterolimittauksia ei lääkäri ole vielä antanut uusia, mutta paino putosi 14 kiloa ja on pysynyt siinä vaikka en ole liikkunut kuukauteen.
    Rasvaa pitää elimistön saada, muuten sairastuu...näköjään!

    VastaaPoista