**
Mainontaa voi piristää monin eri tavoin. Luonto-Liiton ja Voima-lehden vastamainoskilpailu Mainoskuplan ammattisarjan on voittanut Hanna Rinteen ja Netti Rönnebergin juliste ”Ahdinkomatkat”. Ei tosiaankaan mikään aurinkomatka vaan mahdollisesti ahdinkoa lisäävä ajatus lamasta.
Lama vaivaa monien mieltä ja lomat vaihtuvat lomautuksiin. Matkailu on kivaa puuhaa silloin, kun siihen on varaa. Mutta, jos varaa ei ole, kannattaa mieluummin jäädä kotirannalle. Sillä ahdinko on ikävää matkaseuraa ja sitäkin ikävämpi tuliainen, tekijät kommentoivat voitokasta työtään.
Ammattisarjassa sijoittui toiseksi Tommi Turusen juliste ”Kulutusjuhla”
ja kolmanneksi Anna Salmisalon ja Anne Yli-Ikkelän juliste ”Ideaalipark”. Kunniamaininnan sai Jonna Markkulan videotyö ”Perhe”.
Avoimessa sarjassa ykköstila jaettiin Laura Kallisen ”Bitch”-julisteen ja Yakup Albekoglun ohjaaman videon ”Viherpesu” kesken. Kolmanneksi sijoittui 17-vuotiaan Venla Viitasalon juliste ”Lols”.
Idean työhön sain, kun mietin kuinka yhä nuoremmille markkinoidaan tuotteita pinnallisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvillä mielikuvilla. Varsinkin tytöille tyrkytetään tietynlaista naisen muottia, naisen jolla on arvoa vain tyhmänä koristeena ja objektina, Laura Kallinen kertoo Bitch-kilpailutyöstään.
Tuomariston mukaan parhaissa töissä viestit tulivat esille jopa paremmin kuin mainonnassa yleensä. Töissä näkyy tavallaan kunkin ajan moraaliset paniikit. Kestoaiheiden kuten Chiquitaan ja H&M:ään kohdistuneen kritiikin rinnalle on noussut esimerkiksi Idolsin ja Big Brotherin parodiointi. Toisaalta töissä näkyvät aivan viimeaikaiset uutisaiheet kuten finanssikriisi ja Johanna Korhosen potkut, pohtii tuomariston jäsen, ympäristöpolitiikan tutkija Annukka Berg.
Kilpailun parhaimmisto sekä voittajatyöt ovat nähtävissä osoitteessa http://www.mainoskupla.fi.
Viime vuonna vastaavan kilpailun voitti Raasioinen (Saarioisen vastamainos).
Lähde: Deskin uutistiedote toimittajille, 27.11.2008
Lama vaivaa monien mieltä ja lomat vaihtuvat lomautuksiin. Matkailu on kivaa puuhaa silloin, kun siihen on varaa. Mutta, jos varaa ei ole, kannattaa mieluummin jäädä kotirannalle. Sillä ahdinko on ikävää matkaseuraa ja sitäkin ikävämpi tuliainen, tekijät kommentoivat voitokasta työtään.
Ammattisarjassa sijoittui toiseksi Tommi Turusen juliste ”Kulutusjuhla”
ja kolmanneksi Anna Salmisalon ja Anne Yli-Ikkelän juliste ”Ideaalipark”. Kunniamaininnan sai Jonna Markkulan videotyö ”Perhe”.
Avoimessa sarjassa ykköstila jaettiin Laura Kallisen ”Bitch”-julisteen ja Yakup Albekoglun ohjaaman videon ”Viherpesu” kesken. Kolmanneksi sijoittui 17-vuotiaan Venla Viitasalon juliste ”Lols”.
Idean työhön sain, kun mietin kuinka yhä nuoremmille markkinoidaan tuotteita pinnallisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvillä mielikuvilla. Varsinkin tytöille tyrkytetään tietynlaista naisen muottia, naisen jolla on arvoa vain tyhmänä koristeena ja objektina, Laura Kallinen kertoo Bitch-kilpailutyöstään.
Tuomariston mukaan parhaissa töissä viestit tulivat esille jopa paremmin kuin mainonnassa yleensä. Töissä näkyy tavallaan kunkin ajan moraaliset paniikit. Kestoaiheiden kuten Chiquitaan ja H&M:ään kohdistuneen kritiikin rinnalle on noussut esimerkiksi Idolsin ja Big Brotherin parodiointi. Toisaalta töissä näkyvät aivan viimeaikaiset uutisaiheet kuten finanssikriisi ja Johanna Korhosen potkut, pohtii tuomariston jäsen, ympäristöpolitiikan tutkija Annukka Berg.
Kilpailun parhaimmisto sekä voittajatyöt ovat nähtävissä osoitteessa http://www.mainoskupla.fi.
Viime vuonna vastaavan kilpailun voitti Raasioinen (Saarioisen vastamainos).
Lähde: Deskin uutistiedote toimittajille, 27.11.2008