Kansalaisaloite

sunnuntaina, joulukuuta 16, 2007

Viisi minuuttia voista

*
Tätä kirjoitusta on luettu ja kommentoitu varsin vilkkaasti.

Minä pidän voista
- olen sitä aina syönyt. Minä en pidä margariinista - en ole siitä koskaan pitänyt. Ilmeisesti kovin moni muukaan ei pidä margariinista, sillä sitä joudutaan markkinoimaan hyvin tarmokkaasti, jotta Suomen kansa sitä söisi. Margariinitiedotuksen omat sivut osoittavat mainonnan mauttomuuden kaikessa karmeudessaan! Jos minä olisin töissä margariinitehtaalla, häpeäisin silmät päästäni!

Voita ei juurikaan markkinoida Suomessa. Valio hävisi aikoinaan rasvasodan Kansanterveyslaitosta vastaan. Vastakkain oli voi (eläinrasva) ja margariini (kasvirasva). Valion tutkimusjohtaja Kari Salminen kävi 1980-luvun lopulla katkeraa taisteluaan margariinimannekiini Pekka Puskaa vastaan. Pekka voitti Karin selvästi. Pekka osasi taitavasti vetää oikeasta narusta väittäessään, että ravinnon eläinrasvan ja sydäntaudin välinen yhteys on todistettu paremmin kuin yksikään asia lääketieteessä. Tältä asiat silloin saatiin näyttämään. Ja väitettä eläinrasvojen vaaroista on yritetty pitää hengissä meidän päiviimme asti. Vastakkaiset tutkimusnäytöt eläinrasvojen hyödyllisyydestä pistävät mietteliäälle tuulelle. Syömmekö sitä rasvaa mitä markkinoidaan tehokkaimmin, vai sitä rasvaa mikä tutkimusten mukaan parhaiten hoitaa terveyttämme? Pohjois-Karjala -projektin näkyvänä tuloksena voirasiat hävisivät suomalaisten keittiön pöydältä. Toivoisinpa niiden ilmestyvän takaisin pöydille pikkuhiljaa, sillä tutkimusten mukaan voi on terveellistä. Luonnontuote voi hakkaa mennen tullen terveellisyydessä margariinin.

Voita voi valmistaa kotioloissa. Kaada tilavaan astiaan pari desilitraa vispikermaa ja lisää hieman suolaa. Vatkaa kerma kunnes siitä ensin tulee hienoa vaahtoa. Jatka edelleen vatkaamista kunnes vaahto hajoaa kahteen osaan: Kiinteään osaan, joka on sitä voita, ja nesteeseen, joka on kirnupiimää. Kaada pois kirnupiimä ja käytä voita leivän päällä ja ruoanlaitossa. Margariinia valmistetaan aina tehtaassa, onhan siinä tarvetta monille eri kemikaaleille ja korkeille lämpötiloille sekä lisäaineille.

Kun juttelee kokkien kanssa saa tietää, että kukaan työtään arvossa pitävä kokki ei käytä ruoanlaittoon margariinia, varsinkin jos ruokaa pitää paistaa korkeassa lämpötilassa. Voi kestää paistamista ja antaa ruoalle enemmän makua. Naudanlihaa, kanaa ja kalaa voi huoletta paistaa voissa. Tee jo tänään tällainen koe: Paista kalaa paistinpannussa. Toiseen paistinpannuun pistät paistinrasvaksi margariinia, toiseen voita. Huomaat eron maussa.

Mutta eikö voi ole epäterveellistä? Usko nyt tällä sanomisella, että kohtuullisella voinsyönnillä ylläpidetään terveyttä! Täysrasvainen voi ja margariini sisältävät yhtä paljon rasvaa (80%). Vähän yli puolet rasvoista ovat siinä voissa tyydyttyneitä ("kovia rasvahappoja"), margariinissa vähän vähemmän kuin puolet. Ero on varsin pieni ja joudutaan sitten tehokkaalla markkinoinnilla häivyttämään tämä ero. Kevytmargariinit ja erilaiset kasvipohjaiset rasvalevitteet eivät kuulu terveystietoisen ruokavalioon. Terveyttä edistävää on nauttia rasvalähteinä kohtuullisia määriä eläinrasvaa, mahdollisimman vähän käsiteltyjä kasviöljyjä ja syödä riittävän usein tuoretta kalaa.

Löydä uudestaan voin hienostunut maku vaikkapa nyt joulunpyhien aikana! Tutustu suomalaisten mielipiteisiin "millä perusteella valitset levitteen?" (Keskustelut, Helsingin Sanomat, 29.1.2007 -).

Tässä Viisi minuuttia -sarjassa on aiemmin ilmestynyt:



24 kommenttia:

  1. Ihan OK kirjoitus.

    Mitä tarkoitat kohtuullisella voinsyönnillä? Itse suosittelen runsasta voinsyöntiä, jos ei syö muuta eläinrasvaa riittävästi. Ja lisättyä suolaa en suosittele. Lihasta saa kaiken tarvittavan suolan.

    VastaaPoista
  2. Voita vastaan puhuu minusta se, että rasvaa nyt vain ei pysty syömään loputtoman paljon. Vaikka voi ei ole rasvana mitenkään kauhean huono, sitä huonoa rasvaa tulee useimpien ruokavaliosta kuitenkin aika paljon. Niitä omega-3:sia on syytä hankkia vähän joka välistä, ja jos voi syrjäyttää ne, niin se ei ole hyvä.

    Leivän päälle voi vetää ihan hyvin öljyä, jos nyt leipää tahtoo syödä.

    VastaaPoista
  3. Mielummin minä syön reilusti voita kuin niitä huonoja kovetettuja kasvirasvoja valmisruuista. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa margariini mainosten ällöttävyydestä.

    Seija

    VastaaPoista
  4. No ei mitään pysty syömään loputtoman paljon!

    VastaaPoista
  5. Kiitos mielenkiintoisista kommenteista!

    Eiköhän se, Jorma-Einari ole aika yksilöllistä se kohtuullinen määrä voita. Mitään voilla mässäilyä en suosittele.

    Minusta Tiedemiehen toteamus on hyvä: ...rasvaa nyt vain ei pysty syömään loputtoman paljon...

    Seijan kanssa olen ihan samoilla linjoilla.

    VastaaPoista
  6. Tarkkaan ottaen miten Jorma- Einarin mielestä saa lihasta suolaa, ellei sitä siihen lisää? Onko mielestäsi siinä jäniksessä, jonka mieheni ampuu metsästä, ihan valmiina suolaa niin ettei minun sitä tarvitse lisätä? Ymmärrätkö, mitä eroa on suolalla ja suoloilla?

    Monien muiden radikaalien mielipiteideni lisäksi olen sitä mieltä, että jos a) ei käytä eineksiä, b) ei syö ylenmäärin leipää ja c) ei syö sipsejä tms. ei ole mitään syytä hysteerisesti vältellä suolaa. Toki ihan ruoan maunkin takia kannattaa suosia merisuolaa tai ruususuolaa - ja niissä kun on muita suoloja kuin NCl. Näitä muita suoloja ihminen käsittääkseni tarvitsee, natriumkloridia ei niinkään.

    Mitä mieltä olet Christer, saako jodioitua suolaa käyttämätön ihminen ravinnostaan riittävästi jodia? Meri- ja ruususuola kun eivät ole jodioituja, ja käytän enimmäkseen niitä.

    Anteeksi, ei liittynyt voihin mitenkään tämä juttuni.

    *P*

    VastaaPoista
  7. *P* yrittää löytää jotakin tolkkua noista Jorma-Einarin väitteistä. Se on vaikeaa. Kovin mautonta se suolaamaton liha on.

    Tuosta jodista sen verran, että Suomi oikeasti on jodiköyhä maa. Meidän maaperässämme on niin vähän jodia, että jodisuolaa kannattaa nauttia. Tähän tarkoitukseen riittänee, että syö päivän mittaan jotakin jodisuolalla maustettua elintarviketta (esim. ruisleipää) ja muuten käyttää ruoanlaitossa "terveellisempiä" suolavaihtoehtoja. Mikäli ruokavaliosta kokonaan jää pois jodisuola, pitäisin struumaa mahdollisena. Näyttö riittävän jodin saannin struumaa ehkäisevästä vaikutuksesta on vahva. Jodisuolan käytölle on siis terveydellisiä perusteita, liiallinen suolahysteria voi kostautua.

    VastaaPoista
  8. Jos tarkkoja ollaan niin voissa on tyydyttymättömiä rasvahappoja yli 2/3 (68 %). Leipämargariineissa tyydyttyneiden keskiarvo on 25 %. Ero on melko suuri.

    Voi ei todellakaan ole huono vaihto herkutteluun - siis silloin tällöin käytettynä. Sen sijaan jos tavallinen tallaaja vaihtaa leipämargariinin voihin ihan päivittäisessä käytössä, heikkenee päivittäisen rasvan laatu merkittävästi: tyynyttyneen osuus kasvaa ja monityydyttymättömistä erityisesti alfalinoleenihapon saanti laskee.

    Rasvan määrästä olen, Christer, kanssasi ihan samaa mieltä. Harkitusti valittu rasva on yleensä parempi vaihtoehto kuin makaroni tai vaalea leipä (poislukien kuitupitoiset uutuudet - suosittelen!).

    Oli hyvin mielenkiintoista, että voi-margariini -kamppailuun yhdistettiin luonnollisuus-näkökulma. Perustelit kantasi hyvin, Christer. Mutta kyse on silti arvoista, ei todistetuista eroista esimerkiksi terveellisyydessä. Margariinin valmistuksessa käytettyjen prosessien ja lisäaineiden haitallisuudesta ei ole näyttöä. Hyväksyn täysin sen, että joku ei halua syödä lisäaineita arvomaailmansa vuoksi. Joskus mietin, että suhtautuvatko samat ihmiset yhtä lailla epäilevästi vaikkapa sähkölämmitykseen, matkapuhelimiin tai moottorikäyttöisiin kulkuneuvoihin.

    Asiasta toiseen: kun voi on luonnollista, olisi suotavaa, että voin tuotantokin olisi luonnollista. Luomuvoita on saatavilla, mutta luomumargaa ei taida löytyä?

    Saska

    VastaaPoista
  9. Kiitos Saska täsmällisistä tiedoista. Minulla on sellainen tuntuma, että me voita käyttävät suomalaiset, käytämme sitä aina kohtuullisesti. Voita riittää pienempikin määrä.

    Ehdoton suosikkini on aito kirnuvoi. Sitä saa mm. Juustoportti -nimisestä yrityksestä ja joistakin kauppahalleista. On hyvää. Täytyy myöntää, että luomuvoita en muista koskaan hankkineeni.

    Voikaa hyvin!

    VastaaPoista
  10. Kiitos Christer vastauksesta jodikysymykseen. Näin arvelinkin asian olevan.

    Voi vs. kasvirasvat- kysymyksessä ainakin minun kompromissini on laittaa leivälle voita ja puuron ja salaatin sekaan lorauttaa öljyä (rypsiä puuroon, oliivia salaattiin). Paistamiseen käytän joko voita tai öljyä ruoasta riippuen, maku valintaperusteenani.

    Oikeasti uskon, että mikään, mikä on melko luonnollista, maistuu hyvältä ja nautitaan hyvässä seurassa leppoisan tunnelman vallitessa kohtuullisia määriä ei voi olla ihmiselle pahaksi. Kysymykseksi jää, miten määritellään luonnollisuus ja kohtuulliset määrät.

    *P*

    VastaaPoista
  11. Saska, eikös kotimaisissa tutkimuksissa ole nimenomaan osoitettu, ettei eri leipien välillä ratkaiseva tekijä ole kuitupitoisuus vaan rakenne? Eli korkea kuitupitoisuus ei auta, jos jyvät on jauhettu, mutta kokonaisten jyvien tai rouheen käyttö hieman keventää leivän haittavaikutuksia?

    Jari

    VastaaPoista
  12. Leivän haittavaikutukset? Jari, meillä jokaisella on näkemyksemme, mutta sitä voisi ehkä vähän pitää taustalla. Sitä paitsi kuitu ei liity tähän ketjuun - otin hiilihydraatit vain esimerkkinä vaihtokauppojen sudenkuopista.

    Saska

    VastaaPoista
  13. Punaisesta lihasta saa kaikki tarvittavat suolat/suolot/suolet jos sitä syö riittävästi (muistaakseni noin puoli kiloa päivässä).

    VastaaPoista
  14. Saska, no sehän on korkea insuliini- ja triglytaso. Mutta OT tosiaan.

    VastaaPoista
  15. Leivän haittavaikutuksia:
    -Suorituskyvyn lasku
    -Syöpä
    -Sydän- ja verisuonitaudit
    -Infektiot
    -Ennenaikainen vanheneminen
    -Hanmaspeikot

    VastaaPoista
  16. Voi tuota Jorma-Einaria... Otetaan käsittelyyn tuo leipä-asia jossakin toisessa kirjoituksessa. Kirjoitetaan nyt voista.

    VastaaPoista
  17. Ok

    http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html

    And, finally, use as much good quality butter as you like, with the happy assurance that it is a wholesome—indeed, an essential—food for you and your whole family.

    VastaaPoista
  18. Kiinnostuin kookosöljystä ja huomasin, että kookosöljyssä ja voissa on samoja hyviä rasvahappoja (muistaakseni keskipitkiä?) ja että nykyravinnosta saa kovin vähän juuri niitä rasvahappoja.
    Uskon voin olevan terveellistä kohtuullisesti käytettynä. Kookosöljyä aion kokeilla lähinnä hilseilevän ihon vuoksi.
    Margariineihin ei minun vanhemmat koskeneet, puhuivat kissanrasvoista ja huiputuksesta?

    VastaaPoista
  19. Kaivoin esille sen sivun mistä luin tuosta kookosöljystä.
    http://www.kookosravinto.com/_sgg/m4_1.htm

    VastaaPoista
  20. Meidän perheessämme on käytetty jo pitkään kahta perusrasvaa: voita ja oliiviöljyä.
    Leipää ym. hiilaripläjäyksiä emme syö, joten rasvoja käytetään lähinnä paistossa ja salaattikastikkeissa.
    Margariineja meitä ei saa käyttämään vapaaehtoisesti ja täysissä järjissämme - ei sitten niin millään!
    T: Karde

    VastaaPoista
  21. Riitta, kookosrasva on suotta niin huonossa maineessa.

    Mukava kuulla, että Kardenkin perheessä voita kuluu!

    VastaaPoista
  22. J-E: minä syön juuri niin paljon voita kuin mieleni tekee. Kaikkien meidän mieli ei vaan tee kuitenkaan ihan mässäillä rasvalla.

    Vaikka olenkin lihansyöjä luonnoltani, ei puoli kiloa lihaa päivässä uppoaisi millään.

    Karppaajien kookosöljyhypetys ei oikein uppoa minuun; vaikka kookosöljy olisikin harmitonta, se tuskin kuitenkaan on ihmelääke kaikkeen.

    *P*

    VastaaPoista
  23. Paljon kiitoksia kun pidät huolta oikeasta ravintotiedosta näillä sivuillasi:
    - syökää voita
    - juokaa täysmaitoa
    - menkää kananmunalla töihin
    - nauttikaa tuoreita vihanneksia
    - hemmotelkaa itseänne käsittelemättömällä ja tuoreella lihalla

    Mökkihöperö

    VastaaPoista
  24. Olen seitsemän vuoden ajan käyttänyt leivän päällä pelkkää juustoa; en siis perinteisiä rasvoja.

    VastaaPoista