perjantaina, huhtikuuta 11, 2008

Bloggaaja - olet kuolemanvaarassa!

*
Tänään (11.4.2008) Dagens Medicin -lääkärilehti
kiinnittää huomiota blogikirjoittelun terveysvaaroihin. Minä olen nyt todellisessa hengenvaarassa! Minä toimin juuri niin kuin lääkärilehdessä varoitetaan: Minä jahtaan näitä juttuja joita voin ensimmäisenä kertoa laajahkolle lukijakunnalleni. Bloggaan päivisin ja joskus myös yöllä.

"Nyt minä löysin jotain merkittävää. Lepään hetken, mutta palaan asiaan myöhemmin tänään tai huomenna." Nämä jäivät amerikkalaisen bloggaajan Russel Shawn viimeisiksi sanoiksi työntekijälleen ZDNet. Hän kuoli pari tuntia myöhemmin hotellissaan Kaliforniassa.

New York Times on kiinnittänyt huomiota bloggaamiseen terveysriskinä. Lyhyen ajan sisällä on kaksi ammatikseen blogejaan kirjoittavia kuollut ennenaikaisesti. Edellä esitellyn lisäksi amerikkalainen Marc Orchant kuoli sydänkohtaukseen viisikymppisenä. Kaksi kuolemaa ei vielä synnytä epidemiaa, mutta yhä useammat USA:ssa ja Ruotsissa tunnistavat tämän ajan ilmiön:

- koko ajan etsitään sitä uutista joka herättää lukijan mielenkiinnon
- halu olla ensimmäisenä tarjoamassa uutista vie bloggaajien terveyden
- blogien kirjoittajat ovat aikamme orjatyövoimaa: tuota tekstiä tai häivy näkyvistä

Ruotsalainen bloggaaja Isabella Löwengrip (Blondinbella) kertoo tehneensä bloginsa myötä niin paljon töitä, että löysi itsensä aikanaan sairaalasta. Tästä tapahtumasta Isabellan hälytyskellot pärähtivät soimaan ja hän vähensi päivittäisten blogikirjoitustensa määrän viidestä kahteen. Isabella on erityisessä vaaravyöhykkeessä, sillä hän bloggaa tienatakseen elantonsa. Hänelle maksetaan siitä miten moni käy hänen blogiaan lukemassa ja houkutellakseen lisää lukijoita hänen tekstiensä pariin, hänen pitää olla ensimmäisenä kertomassa jymyuutisesta.

Tämä oli minun jymyjuttuni. Yritetään pysyä elossa. Olinhan minä ensimmäisenä liikkeellä kertomassa tästä uutisesta suomen kielellä? Mistä löytäisin seuraavan jymyuutisen?

1 kommentti:

  1. Vautsi...voipa mennä rankaks, jos alkaa ottaa liian vakavasti. Bloggaamiseen jää helposti koukkuun. Kiinnostava kirjoitus!:)

    VastaaPoista