**
Vastuullisuus ja ruoka -verkkosivuilla kirjoittaa harjoittelija (MTT) Lotta Jalkanen hyvin luomutuotteista ja vastuullisesta kuluttamisesta (lukekaa koko juttu!):
Suomalaisten kuluttajien kerrotaan olevan valveutuneita elintarvikevalinnoissaan ja kiinnostuneita ostamansa ruoan tuotannosta. Lotta päätti täyttää ostoskorinsa tuotteilla, joiden eettisyydestä tai tuotantotavasta pakkaus viestisi edes jotain. Kauppaan päästyään hän hämmästyi: Kaupasta ei löytynyt ensimmäistäkään luomu- saati sitten Reilun kaupan tuotetta. Selvästikään pieni kyläkauppa ei ollut mukana aikaan saamassa luomutuotteiden menekin kasvua.
Lotan mieleen tuli silloin eläkkeelle jääneen vihannesviljelijän kommentti eräässä asiaohjelmassa: "Ei kuluttaja ole kuningas. Kuluttaja ostaa sitä mitä tiskissä on. Ei se sitä osta mitä siellä ei ole." Kommentin osuvuus ja paikkansapitävyys valkeni Lotalle hetkessä. Toisin sanoen kauppa on kuningas. Ilmiö selvästi vielä kärjistyy maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla, joissa valinnan mahdollisuudet kuluttajille ovat usein hyvin rajalliset. Maalla asuvia kiinnostaa eläinten hyvinvointi, ihmisoikeudet ja puhtaan, luonnonmukaisen ruoan ostaminen yhtä paljon kuin kaupunkilaisia kanssasisaria, jotka sentään halutessaan voivat valita luomuelintarvikkeen. Kyetäkseen ostamaan ympäristöystävällisempiä luomutuotteita Lotan olisi pitänyt ajaa 30 kilometriä lähimpään suurempaan markettiin. Ajamalla matkan hän olisi jo kuormittanut luontoa enemmän kuin mitä valitsemalla luomutuotteen olisi sitä säästänyt.
Lotta miettii: Miksi kaupat, jotka kertovat toimintansa olevan asiakaslähtöistä ja yhteiskuntavastuullista, eivät anna kaikille kuluttajille mahdollisuutta vaikuttaa elintarvikeketjun kehittymiseen tuotevalinnoillaan?
Erittäin hyvä kysymys!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti