tiistaina, tammikuuta 02, 2007

Punaviini on terveellistä

**
Viini on terveellistä
tutkijat julistavat tiedelehdessä Annals of Internal Medicine. Tämä on tietenkin hyvä uutinen viinin ystäville. Vain tällainen ilonpilaajaskeptikko kuten minä, voi olla tästä asiasta eri mieltä. Tutkijat tosin lähenevät jyrkkää kantaani viinin suhteen sanomalla, että viini on hyvää sydämelle vain jos juo enintään kaksi lasia päivässä.

Maltti on valttia viininkin suhteen. Tutkijoiden kanta on, että maltillinen punaviinin juonti on suositeltavaa, mutta jo kahden lasin ylittävä päiväannos voi johtaa päinvastaisiin terveysvaikutuksiin. Kolme lasia punaviiniä päivässä nostaa verenpainetta.

Harvardin yliopiston tohtori Kenneth Mukamal, joka on yksi tutkimusraportin kirjoittajista sanoo, että on paikallaan puhua lääkärin kanssa ennen kuin lähtee toteuttamaan viiniterapiaa. Erityistä varovaisuutta viinin suhteen Mukamal kehottaa noudattamaan sellaisten potilaiden suhteen, jotka kärsivät korkeasta verenpaineesta. Punaviini kohottaa entisestään verenpainetta.

Tämän uuden viinitutkimuksen tulokset on saatu pitkään jatkuneessa "Health Professionals Follow-Up Study" nimisessä tutkimuksessa, joka käynnistyi Harvardin yliopiston toimesta jo vuonna 1986 ja siihen on osallistunut noin 51000 amerikkalaista miespuolista terveydenhoidon ammattilaista. Tunnettu ravintotieteilijä Walter Willett on tämänkin tutkimuksen taustalla.

Lähde: Aftonbladet, 2.1.2007

Varustan nämä juttuni jatkossa luotettavuusmerkinnöillä:

*** = Erittäin luotettava tutkimustieto
** = Tietoa voidaan pitää jokseenkin luotettavana
* = Asiantuntijat kiistelevät tiedon luotettavuudesta
# = Todennäköisesti epäluotettava tutkimustieto
## = Erittäin pienen tutkijapiirin levittämä harhaoppi
### = Täydellistä huijausta alusta loppuun saakka

sunnuntai, joulukuuta 31, 2006

Urheilun sponsorointipohdintoja

Ruotsin yleisurheiluliiton oma julkaisu Svensk Idrott pohdiskelee vuoden viimeisessä numerossaan kriittisesti urheilun sponsorointia. Ihmetellään esimerkinomaisesti McDonald'sin näkyvää roolia. Ovathan tämän yhtiön tuotteet kaikkea muuta kuin ihanteellisia urheilijoille. Minkälaisen viestin McDonald'sin läsnäolo antaa urheilutapahtumalle?

Erityisen outona pidettiin McDonald'sin sponsoroimaa urheilutapahtumaa Happy Mil 2006. McDonald's hyötyy tästä tapahtumasta kun 10 000 lasta vuosittain juoksee tämän yhtiön sponsoroimissa urheilukilpailuissa. Palkinnoksi urheilijat saavat "herkullisen" Happy Meal -lounaan, jonka terveysarvot nähdään pelkästään McDonald'sin omissa ravintolaboratorioissa. On varsin epätodennäköistä, että 400-1 200 metrin juoksun jälkeen nämä nappulat muodostaisivat tukipilarin, jonka varaan Ruotsin yleisurheiluliitto voi rakentaa tulevan menestyksensä. McDonald’sin kotisivulla voi nyt lukea miten on alkanut yhteistyö korkeushyppääjä Stefan Holmin kanssa. Holmin väitetään sanoneen haastattelussa: "Toivon voivani vaikuttaa siihen, että ihmiset syövät ja elävät terveellisemmin." Yhtiön mainoksessa Holmin suosikiksi mainitaan Big Mac. Minkä signaalin tämä antaa urheilijan ravitsemuksesta?

Sen verran olen urheilijoiden ravitsemuksesta tietoinen, että uskallan väittää huippu-urheilijoidemme tiedostavan McDonald'sin tuotteiden lohduttoman vähäiset ravitsemukselliset arvot. Nuoret urheilijat, jotka eivät välttämättä ymmärrä tosielämän realiteeteistä vielä ihan kaiken, saattavat sortua roskaruoan ahmintaan. Jos vielä kaljamahainen urheilujohtaja hehkuttaa juhlapuheissaan McDonald'sin puolesta, niin vahinko on lähes väistämätön.

Urheilijat tarvitsevat sponsorointia, muuten ei suksi liiku tai tossu kulje siihen malliin, että mitaleita kahmitaan arvokisoista. Kaikkein eniten urheilija on sponsoroinnin varassa ja sponsorin kuljetettavissa urheilu-uransa alussa. Sitten kun menestystä tulee, voi urheilija valikoida sponsorinsa tarkemmin ja ehkä kehittää muitakin rahoituskeinoja. Jotkut harvat hikiurheilijat voivat ehkä täysin luopua kyseenalaisen sponsorin palveluksista. Olen jo pitkään kritisoinut Suomen Urheiluliiton nuorisourheilun sponsoreista mm. Hesburgeria, jonka tuottama Hese-kisa on mauttomuudessaan aivan omaa luokkaansa!

Mietin hetkisen minkälaisia urheilijan tekemiä sponsorisopimuksia tulee välittömästi mieleen:
  • Metsäliiton näkyvimmät nimet olivat aikanaan Mika Myllylä, Sami Repo ja Virpi Kuitunen. Siellä nämä "metsänomistajat" kiertelivät Metsäliiton tilaisuuksissa ja kutsuivat luontevaan sävyynsä muita metsänomistajia urheilukilpailuihin eri puolilla Suomea.
  • Lähivakuutuksen kumppaneina muistan mm. Jari Isometsän, Harri Kirvesniemen, Kaisa Variksen, Paavo Puurusen ja Arsi Harjun. Lähivakuutuksen kumppaneita löytyy runsain määrin myös nuorisohiihdosta. Tuotteiden tyrkyttely on ollut hyvin maltillista.
  • Valio oli kuuluisa maitopojistaan ja -tytöistään. Näitä olivat aikoinaan mm. ralliautoilija Ari Vatanen, jääkiekkoilija Teemu Selänne, jäätanssipari Susanna Rahkamo-Petri Kokko ja uimari Anu Koivisto. Maitopoika pikajuoksija Ben Johnson taisi juoda muutakin kuin maitoa.
  • Joukkuelajeissa meno on huomattavasti villimpää. Sponsoroinnissa kajahtaa Karjala, kuplii Cider, vinkuu VISA ja maistuu Hesburger.
  • Autourheilussa palaa bensan lisäksi Marlboro, maistuu RedBull, parrat ajaa Philips, puhelut välittää Vodafone jne.
Mitä mieltä olet urheilun sponsoroinnista?

perjantaina, joulukuuta 29, 2006

Sydänmerkistä kriittisesti



Minulta on kysytty miten hyvin Sydänmerkki helpottaa terveellisemmän ruokavalion valinnassa. Sydänmerkkituotteita on tällä hetkellä 270. Niitä markkinoi 28 eri yritystä. Ravitsemus on välillä kovin hankalaa. Anja Nysten on tehnyt ansiokkaan kriittisen yhteenvedon Sydänmerkin käyttöoikeuden saaneista tuotteista, joka valitettavasti osoittaisi Sydänmerkin myöntämisessä aika outoja piirteitä.

Lukekaa yhteenveto tästä.

Anjan näkemät pääongelmat tässä Sydänmerkissä:
  • Sydänmerkki ei ole ilmainen, vaan tuotteen valmistaja maksaa vuosittaisen käyttöoikeusmaksun. Onko mahdollista, että maksullisuuden takia sydänmerkin myöntämisen kynnys voi madaltua?
  • Sydänmerkki voidaan antaa vain pakatuille tuotteille ja valmistaja voi käyttää sydänmerkkiä markkinoinnin edistämiseen. Käytännössä sydänmerkkiä eivät voi saada: tuore kala, pähkinät ja mantelit, vihannekset, hedelmät tai marjat. Tarkista Sydänmerkin tarkat myöntämisperusteet.
  • Mistä sydänmerkki kertoo, jos se kertoo ravitsemuksellisesta laadusta, mutta ei takaa terveellisyyttä? (Sydänliitto toteaa: Sydänmerkki ei kuitenkaan tarkoita, että kyseinen elintarvike on kaikin puolin terveellinen ja sitä voi syödä rajattomasti eikä että sillä on parantavia vaikutuksia. Se, että tuotteella ei ole Sydänmerkkiä ei toisaalta kerro, että tuote olisi huono.)
  • Järjestelmän tarkoitus on auttaa kuluttajia löytämään parempia vaihtoehtoja kauppojen valikoimista. Parhaat vaihtoehdot ovat tuoreet ja ravinteikkaat raaka-aineet, kuten kasvikset, hedelmät, marjat, kala, liha, kananmuna, rasvat, joissa ei ole mukana keinotekoisesti kovetettuja rasvoja. Tällaiset elintarvikkeet eivät kuitenkaan voi saada sydänmerkkiä. Syynä tähän on todennäköisesti se, että sydänmerkin maksua ei voida periä vain yhdeltä tuottajalta. Kuka maksaisi sydänmerkin paprikalle tai tuoreelle kalalle?
  • Sydänliiton ravitsemussuositukset ja sydänmerkin myöntämisperusteet lyövät toisiaan korville. (Syy: Sydänmerkkiä ei voida myöntää kalalle vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että kalan rasva vaikuttaa monin tavoin positiivisesti erityisesti sydänpotilaiden tervehtymiseen.)
  • Kananmunalle ei voi myöntää sydänmerkkiä sen väitetyn veren kolesterolia kohottavan vaikutuksen vuoksi. Koska solujen rakentama kolesteroli vaikuttaa veren kolesterolipitoisuuteen enemmän kuin ravinnosta saatu, ei kolesterolin saanti ruoasta vaikuta mainittavasti veren kolesteroliin suurimmalla osalla ihmisistä. Ruokavaliossa kananmuna on kelpo vaihtoehto lihalle, sanoo professori Antti Aro kirjassaan 100 kysymystä ravinnosta.
  • Sydänmerkin ovat saaneet mm. sokerikorppu, rusinapulla ja riisihiutaleet. Sydänmerkin kriteerien perusteella arvioituna sokerikorppu on pähkinöitä, uunilohta ja kasviksia parempi vaihtoehto. Miten luotettavaa on Sydänmerkin antama informaatio elintarvikkeen ravitsemuksellisesta laadusta?
  • Sydänliitto on ajamassa arvonlisäveroalennusta sydänmerkkituotteille ja siten myös sokerikorpuille ja pullalle. Sydänmerkki yrittää kertoa paremmasta vaihtoehdosta omassa ruoka-aineryhmässään. Suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Myös monipuolinen kalan syönti on suositeltavaa. Miten sokerikorpun, rusinapullan ja riisihiutaleiden sydänmerkit edistävät terveellisiä valintoja? Ketkä sydänmerkkiä oikeastaan tarvitsevat?
Ihan toivoton lista ei kuitenkaan ole. Ahkeran selailun jälkeen, voisin itse suositella näitä Sydänmerkin saaneita tuotteita:
  1. Ingmanin Perinteinen 0,1 % mustikka-vaniljajogurtti (mustikka on terveellistä, rasvaa voisi olla enemmän)
  2. Ingmanin Perinteinen 0,1 % rasvaton vadelma-mustikkajogurtti (vadelma ja mustikka on terveellistä, rasvaa voisi olla enemmän)
  3. Valion Raejuusto (erinomainen proteiinilähde)
  4. Kyrönmaan Juustomestareiden Julius (keskirasvainen hyvänmakuinen juusto)
  5. Kankaisten Öljykasvit Oy:n Kylmäpuristettu Luomu-Virgino rypsiöljy (erinomaisen hieno tuote!)
  6. Saarioinen Oy:n Kultakalkkuna (ei ihminen elä yksistään ruisleivällä)
  7. Saarioinen Oy:n Uunikinkku (ei ihminen elä yksistään ruisleivällä)
  8. Pouttu Oy:n Keittokinkku (ei ihminen elä yksistään ruisleivällä)
  9. Snellman Oy:n Kalkkunaleike (ei ihminen elä yksistään ruisleivällä)
  10. Snellman Oy:n Palvikinkku (ei ihminen elä yksistään ruisleivällä)
  11. Järvi-Suomen Herkku Oy:n Täysjyväleipä (leipä pitää miehen tiellä!)
  12. Järvi-Suomen Herkku Oy:n Täysjyväruisleipä (leipä pitää miehen tiellä!)
  13. Järvi-Suomen Herkku Oy:n Riihiruisleipä (leipä pitää miehen tiellä!)
  14. Koivulan Leipomo Oy:n Halkaistu Luomu Varras (leipä pitää miehen tiellä!)
  15. Koivulan Leipomo Oy:n Luomu Jyväjemmari (leipä pitää miehen tiellä!)
  16. Koivulan Leipomo Oy:n Luomu Ruispalat (leipä pitää miehen tiellä!)
  17. Moilas Oy:n Kokojyväleipä (leipä pitää miehen tiellä!)
  18. Moilas Oy:n Luhtiruis (leipä pitää miehen tiellä!)
  19. Moilas Oy:n Täysrukiinen (leipä pitää miehen tiellä!)
  20. Perheleipurit Oy:n Luomuruislimppu (leipä pitää miehen tiellä!)
  21. Porin Leipä Oy:n Viiden viljan leipä (leipä pitää miehen tiellä!)
  22. Valora Trade Finland Oy:n Ryvita Ruis (ehkä ainut näkkileipä jota voi suositella)
  23. Myllyn Paras Oy:n Neljänviljan Hiutaleet (näistä saa makoisaa puuroa)
  24. Myllyn Paras Oy:n Täysjyvälasagne (järkevää hiilihydraattia runsaasti liikkuvalle)
Jäljelle jää yli 250 enemmän tai vähemmän kyseenalaista tuotetta kuten Anja ansiokkaassa yhteenvedossaan toteaa.

Kommentteja saa antaa!

Muuttuva arkemme

Moni arkinen asia on muuttunut. Olen tässä poiminut iskulauseita, muisteloita ja valistusviestejä vuosien takaa. Kaikki neuvot eivät enää ole ihan ajankohtaisia. Pohtikaa ja muistelkaa!

1920
Pää pystyyn, rakas Taimi! Sinäkin voit päästä rumasta laihuudestasi. Syö Eta-Tragol -makeisia!
Tämän margariinin valmistukseen käytetään vain jaloimpia raaka-aineita ja valmistetaan se tieteellisin erikoismenetelmin tehtaassa, jonka jokainen soppi kiiltää puhtaudesta (Suomi pöytämargariinin mainos vuodelta 1927).
Terveydellisistä syistä olisi aina keitettävä vaatteet (Havin Maija -saippuapulverin mainos).
On olemassa monenlaisia esineitä, joiden puhdistamiseen tarvitaan Vimiä; niitä on mahdoton luetella, mutta Te saatte ne kyllä vähitellen selville (Vim -puhdistusainemainos vuodelta 1925).
Tunnettehan urhoolliset Hakkapeliitat, jotka Kustaa II Adolf'in taistelussa oikeuden ja totuuden puolesta eivät tuumaakaan väistyneet, jotka kestävyydellään ja järkkymättömyydellään raivasivat tien vihollisrintaman läpi, siellä missä toiset horjuivat. Asemastaan enimmin pidettyinä eivät Hangon Keksit ole koskaan väistyneet ja se on juuri niiden ensiluokkainen ja täysikelpoinen laatu, joka on vienyt ne voittoon. Myöskin Te tarvitsette keksiä; antakaa niiden tulla jokapäiväiseksi ravinnoksi kodissanne. Mutta älkää pyytäkö keksiä yleensä, pyytäkää Hangon Keksiä (Hangon Keksi- mainos vuodelta 1926).

1930
Onko teillä monta rautaa tulessa? Syökää enemmän sokeria! Uusia voimia ja virkeyttä antaa teille sokeri, se on huokeinta ja tiivistetyintä ravintoa (Kotkan sokerin mainos vuodelta 1937)
Äiti kävi kaupungissa ja toi joitakin tomaatteja. Me muut emme suostuneet syömään niitä, joten äiti joutui syömään ne itse. Eräänä jouluna taas olin mielissäni, kun sain lahjaksi omenan ja kelkan, omena taisi olla elämäni ensimmäinen (81-vuotias nainen muistelee).
KLUBI 7 PIRISTÄÄ! Bahara-Bat ja Flor de Region ovat sopivia joulusikareja ja joululahjoja (Sikarimainos vuodelta 1936).
Me naiset emme vaali vain kotilieden tulta, vaan itsensä sielun liekkiä.
- Olen väsynyt ja haluton. Tähtiset tulevat meille päivälliselle. Mitä minun on tehtävä? - Vilvoita ohimoitasi ja otsaasi Tekno Eau de Colognella. - Nyt tunnen itseni kuin uudeksi ihmiseksi. Kaikki käy kuin tanssien. - Rouva Sorjanen on viehättävä emäntä - aina yhtä elämänhaluinen ja säkenöivä. Tekin tarvitsette Tekno EAU DE COLOGNEA. Se tekee Teidät SÄKENÖIVÄKSI raikkaudellaan. TEKNO Eau de Cologne on korvaamaton ihon puhdistamisessa ja vilvoittamisessa. Te tarvitsette sitä sekä arkena että juhlissa. Valmistusta valvoo Helsingin Yliopiston bakteriologian professori, lääket. tri CARL NYBERG (Teka OY:n mainos vuodelta 1936).

1940
Voi on runsaan vitamiinipitoisuutensa takia käytettävä ehdottomasti sellaisenaan, ja on huolehdittava siitä, että ainakin lapset saavat kohtalaisesti voita.

1950
Päätäin hävittämiseen voi käyttää uusia DDT-valmisteita kuten "Täystuho", "Salamasurma", "Yke" ym.
Hampaat on hyvä harjata kerran viikossa suolalla. Tavallisen suolan ja sitruunamehun sekoitus on erinomaista hampaiden valkaisuainetta. Kuusen pihka ja tavallinen leivinsooda valkaisee ne myös. Mutta tällaista hampaitten puhdistamista ei pidä suorittaa kuin silloin tällöin.
Silmäripset ja kulmakarvat kasvavat, kun niitä voitelee risiiniöljyllä.
Päivää lapset! Nimeni on Musta Pekka. Musta olen, mutta niin hyvää. Olen lakritsia. Hellaksen herkullista lakritsia. Minä olen lasten ystävä, ja lapset pitävät minusta. Nimeni muistatte helposti, sanokaa kaupassa vain Musta Pekka! (Hellas -makeistehtaan mainos vuodelta 1953)
Sadonkorjuu on käsillä... puutarhassa rusottavat omenain posket... pian putoavat kuitenkin lehdet... tulee syksy ja talvi... Mutta ei hätää! Syksyn sadon täyteläisyys ja raikkaus on talletettuna Fazerin herkullisessa palamarmelaadissa. Sanokaa Fazer - kun haluatte hyvää (Fazer -mainos vuodelta 1950).
- Kukas teistä tietää, mikä Mintella on?- Sen nyt tietää jokainen, että Mintella on Fazerin uusi karamelli! - Niin on - se maistuu sokerille ja piparmintulle. - Olen sitä syönyt minäkin - ja se on huisin hyvää! - Mutta meidän äiti sanoo, että siinä on varmasti kermaakin! - Voi, kun isä ostaisi minulle nimipäivälahjaksi Mintella-pussin (Fazer -mainos vuodelta 1951)!
Ihastuttavan tuoksuinen Olva kauneussaippua antaa iholle sen kaipaaman ravinnon... troopillisia kasvisöljyjä ja banaaneja, jotka elävöittävät ja nuorentavat herkkiä pintakudoksia (Olva -saippuamainos vuodelta 1951).

1960
Olut ei lihota. Pullollinen suomalaista olutta sisältää vain 125 kaloria.
Lämmitetty ranskanleipä. Ranskanleivän viipaleet asetetaan asbesti- tai sähkölevylle ja niiden ylle pannaan kattila kumolleen. Viipaleet käännetään, jotta ne lämpenisivät molemmilta puolilta.
Mureita korppuja saadaan, kun taikinaan pannaan munuaisrasvaa.
Maito ja kerma eivät happane ukkossäällä, jos astiaan pannaan hopealusikka.
Jottei puuro palaisi pohjaan, on padan pohja ennen keittämistä voideltava voilla.
Laihdutusruokavalioon sopii parhaiten rasvaton keitetty tai pariloitu liha, joka sisältää vähän kalorioita, mutta sitä runsaammin vitamiineja ja valkuaisaineita. Näin voi laihtua olematta nälkäinen ja väsynyt.
Jänikseen, metsälintuihin ja kaikkeen riistaan tulee erikoisen hyvä maku, jos niitten pintaan hieroo hienoksi jauhettua kahvia.
Porkkanat säilyvät tuoreina kevääseen asti, jos ne jätetään maahan varsineen ja peitetään hyvin pahnoilla ja lumella.
Hunajakerros hillon suojana estää homeen muodostumisen.
Ei oo Lahden voittanutta - Palma, aito hedelmäjuoma.

1970
Nyt voitte hyvin ottaa oluen arkenakin ruokajuomaksi.

Lähteet:
Joka naisen niksikirja. Maija Suova (toim.), Werner Söderström Osakeyhtiö, Seitsemäs painos, 1952
Joka naisen niksikirja. Maija Suova (toim.), Werner Söderström Osakeyhtiö, Kolmastoista painos, 1966
Koivu Pirkko. Arki pysyy mutta muuttuu. Me-lehti 90 (1):22-31, 2007
PopuLAARI -blogi, 2006

torstaina, joulukuuta 28, 2006

Rasvainen kala auttaa dementiaan

**
Tutkimustieto rasvaisen kalan terveysvaikutuksista
on osa isoa ns. Framinghamin sydäntutkimusta, joka on osoittautunut tutkijoille hyvin arvokkaaksi. Se aloitettiin jo vuonna 1948 ja seurannat jatkuvat yhä. Tutkimuksesta on saatu mittaamattoman arvokasta tietoa sydän- ja verisuonitautien, mutta myös muiden sairauksien riskitekijöistä.

Dokosaheksaeenihappo (DHA) on yksi elimistön tärkeistä monityydyttymättömistä rasvahapoista. Se on omega-3-rasvahappo, jota on runsaasti mm. rasvaisessa kalassa. DHA:n on muissa yhteyksissä todettu edistävän aivojen terveyttä. Aivojen ja veren DHA-pitoisuuden onkin havaittu vähentyneen dementiapotilailla.

Yhdysvaltalaistutkimuksessa on selvitetty, mitä merkitystä plasman lesitiinin DHA-pitoisuudella on dementian kannalta. Tutkimukseen osallistui lähes 900 henkilöä, joilla ei ollut tutkimuksen alkaessa todettu dementiaa. Osallistujien keski-ikä oli 76 vuotta ja heitä seurattiin yhdeksän vuoden ajan. Osallistujista 36 % oli miehiä ja loput naisia.

Seurannan aikana 99 henkilöllä ilmeni dementiaa, joista 71 liittyi Alzheimerin tautiin. Kun ikä, sukupuoli, apolipoproteiini E4:n genotyyppi, plasman homokysteiinipitoisuus ja koulutustaso otettiin huomioon, näytti siltä, että dementian riski oli sitä pienempi, mitä korkeampi DHA oli. Ne, joiden plasman lesitiinin DHA-pitoisuus oli suurin, sairastuivat puolta harvemmin dementiaan kuin ne, joiden DHA-pitoisuus oli pienin. Plasman DHA-pitoisuutta näytti selkeimmin kohottaneen runsas rasvaisen kalan syönti, ainakin kolme annosta rasvaista kalaa viikossa.

Näyttää siltä, että rasvaista kalaa kannattaa syödä useita kertoja viikossa, koska se näyttää suojaavan dementialta. Välittävänä tekijänä näyttää olevan juuri DHA.

Lähteet: Poliklinikka, 28.12.2006 ja Archives of Neurology 63: 1545-1550, 2006

Varustan nämä juttuni jatkossa luotettavuusmerkinnöillä:

*** = Erittäin luotettava tutkimustieto
** = Tietoa voidaan pitää jokseenkin luotettavana
* = Asiantuntijat kiistelevät tiedon luotettavuudesta
# = Todennäköisesti epäluotettava tutkimustieto
## = Erittäin pienen tutkijapiirin levittämä harhaoppi
### = Täydellistä huijausta alusta loppuun saakka

keskiviikkona, joulukuuta 27, 2006

Viisi minuuttia virvoitusjuomista

Jatkan ilmeisen suosittua sarjaani (kiitos varsin runsaasta myönteisestä palautteesta!) missä tarjoan viideksi minuutiksi pohdittavaa jostakin ravintoon tai terveyteen liittyvästä aiheesta. Nyt olen vuorenvarma, että luet tämän juttuni virvoitusjuomista mahdollisesti viidessä minuutissa, mutta taatusti enemmän kuin viisi minuuttia menee kirjoitukseni aiheuttaman hämmingin selvittämiseen. Kirjoitan tahallaan provosoivasti kaikista virvoitusjuomista. Olen nimittäin sitä mieltä, että ns. Light-juomat ovat yhtä vahingollisia terveydelle kuin sokerilla makeutetut juomat. Lue, pohdi, reagoi!

Perinteiset virvoitusjuomat ovat värjättyä sokerivettä, joihin on lisätty erilaisia makua antavia aineita. Kola­juomissa on lisäksi niukanlaisesti mm. kofeiinia. Sokerin takia virvoitusjuomissa on melko runsaasti energiaa. Yhdessä pullolli­sessa virvoitusjuomaa (0,33 l) on noin 14 palaa sokeria ja noin 530 kJ (125 kcal) energiaa. Virvoitusjuomat eivät kuitenkaan aiheuta mainittavaa kylläisyyden tunnetta energiapitoisuudestaan huolimatta ja tässä piilee näiden juomien petollisuus!

Sokeroi­tujen virvoitusjuomien juominen lihottaa lapsia. Tämä on havaittu varsinkin USA:ssa. Tutkijoiden mukaan sokeroitujen juo­mien kulutus voi johtaa ylipainoisuuteen, koska nestemäi­senä saatua ylimääräistä energiaa on vaikea vastaavasti vähentää muussa ruoassa. Amerikkalai­sessa tutkimuksessa on todettu nuorten pystyvän jossakin määrin pitämään painonsa kurissa jättämällä pois sokeroidut virvokejuomat. Light-juomissa sokeri on korvattu keinotekoisilla makeutusaineilla, useim­miten as­partaamilla ja asesulfaa­milla. Ne eivät sisällä energiaa. Yllättävältä voi siksi vaikuttaa seuraava tutkimustieto: Light-juomat eivät auta painonhallinassa! Eräässä tanskalaistutkimuksessa joukko ylipainoisia koehenkilöitä arvottiin ryhmiin, joista osa sai sokerilla makeutettua ja osa keinotekoisesti makeutettua juomaa yli 10 viikon ajan. Koehenkilöitä pyydettiin noudattamaan tavallista ruokavaliotaan ja syömään itsensä normaalilla tavallaan kylläisiksi. Sokkotutkimuksen ansiosta koehenkilöt eivät tienneet, mihin ryhmään he kuuluivat. Kymmenen viikon kuluttua huomattiin, että keinotekoisesti makeutettuja juomia saaneet eivät olleet kuluttaneet vähemmän energiaa eivätkä pudottaneet painoaan merkittävästi (0,5 kg). Sen sijaan ryhmä, joka sai sokerijuomaa, lihoi keskimäärin 1,3 kiloa.

Tanskalaistutkimus vahvisti nestemäisessä olomuodossa olevan sokerisen virvoitusjuoman voivan lisätä energiansaantia yli tarpeen ja johtavan lihomiseen. Tutkimus osoitti myös, että keinotekoisten makeutusaineiden käyttö ei laihduta. Jos haluat tark­kailla painoasi, käytä virvoi­tus­juomia harkiten. Mitättömän ravintosisällön takia vir­voi­tusjuomia ei ole järkevää käyttää ruokajuomina eikä päi­vittäi­sinä janonsammuttajina.

Virvoitusjuomat ovat osa nuorisokulttuuria ja voi olla vaikea saada valistustyölle vastakaikua esim. hampurilaisia syö­vistä murrosikäisistä. Virvoitusjuomia monilla tavoin muis­tuttavia urheilu- ja energiajuomia kannattaa myös juoda harkiten. Biologisesti ajatellen ihmistä ei ehkä ole tarkoitettu nauttimaan nesteitä, joissa on energiaa!

Vesi on luonnollinen juoma, eikä muiden mehujen ja juomien käytön historia ole vielä kovin pitkä. Sen vuoksi voimme olettaa nestemäisellä sokerilla olevan erilaisen vaikutuksen ruoansulatuskanavan ruokahalua sääteleviin hormoneihin (greliini, GLP-1, PPY, jne.) kuin kiinteissä ruoissa olevalla sokerilla. Miettikääpä sitä!

Virvoitus­juomien kasvu on Suomessa jatkunut vahvana ja vuonna 2002 suomalaiset joivat noin 72 litraa virvoitusjuomia vuo­dessa. Suomessa virvoitusjuomien kulutus on kaksin­kertaistunut kymmenessä vuodessa. Yhä vähemmän liikku­vat juovat yhä enemmän virvoitusjuomia. Se ei ole ollenkaan mikään hyvä yhtälö.

Viisi minuuttia -sarjassa aiemmin ilmestynyttä:

Laihdutusbisnes tahkoaa miljardeja

###
Laihdutusbisnes (###) on saavuttanut käsittämättömät mittasuhteet.

Ilta-Sanomat kirjoittaa
tänään asiallisesti laihdutusbisneksestä. Laihduttamisella tahkotaan miljardeja, mikä on melko hyvin tuotteelta, jonka hinta-laatu-suhde on surkea.

Tarvitaan pysyvä muutos elämäntavoissa. Pelkkä laihdutusvalmisteen nauttiminen ei riitä. Suomen kamaralta karisee vuosittain miljoonia kiloja, jotka tulevat takaisin yhtä varmasti kuin kesä seuraa kevättä. Niin käy tämänkin joulun läskeille. Dosentti Sirpa Sarlio-Lähteenkorva Helsingin yliopistosta sanoo, että näitä "jojottajia" on runsaasti. "En edes lähde arvailemaan, kuinka paljon kiloja ja rahaa laihdutuksessa liikkuu", Sirpa Sarlio-Lähteenkorva sanoo. Vain viisi naista ja seitsemän miestä sadasta pysyy laihdutustuloksessaan.

"On tylsää, että näille markkinoille laitetut rahat ovat useimpien kohdalla hukkaan heitettyjä, jos ajatellaan asiaa painonhallintamielessä", Sarlio-Lähteenkorva huomauttaa. "Uuden painon pitäminen vaatii ihan hirveästi työtä, eikä mitään paluuta entiseen elämään ole. On syötävä vähemmän ja liikuttava enemmän kuin mihin on tottunut", Sarlio-Lähteenkorva valistaa.

Esimerkkejä harhaanjohtavista laihdutusmainoksista (näitä en missään nimessä suosittele!):
  • ShapeWorks-ohjelma ratkaisee ongelmasi helposti ja pysyvästi. Maukkaiden ja ravitsevien pirtelöiden ja erilaisten tukituotteiden avulla laihduttaminen onnistuu ilman nälkää ja kalorien laskemista. (Herbalife)
  • Kuitujen käyttö laihdutuksessa toimii siten, että ne turpoavat mahassa ja antavat kylläisyyden tunteen. Mutta kuidut toimivat myös nälkää ja ruokahalua säätävien hormonien kautta. (Tohtori Tolosen Laihdutus-Kuitu)
  • Golden Slim sopii naisille, miehille, nuorille, vanhoille, laihduttajille, painoaan hallitseville, kuntoilijoille, diabeetikoille, keliaakikoille, yksipuolisesti ruokaileville ja niille, jotka eivät ehdi aina ruokailla säännöllisesti. (Natur Produkt Suomi)
  • Trimbia on mullistava laihdutustuote: ota yksi tabletti, laihdut automaattisesti 2 kiloa! (Easy Shopping)
  • Laihdutuslaastari imee rasvaa aivan kuin pölynimuri imee roskia! (Lipo-Slim)
Lähde: Ilta-Sanomat, 27.12.2006 (Läski ei lähde)

Varustan nämä juttuni jatkossa luotettavuusmerkinnöillä:

*** = Erittäin luotettava tutkimustieto
** = Tietoa voidaan pitää jokseenkin luotettavana
* = Asiantuntijat kiistelevät tiedon luotettavuudesta
# = Todennäköisesti epäluotettava tutkimustieto
## = Erittäin pienen tutkijapiirin levittämä harhaoppi
### = Täydellistä huijausta alusta loppuun saakka

lauantaina, joulukuuta 23, 2006

Luomu kelpaa vain varakkaille

Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään:

Varakkaat suomalaiset arvostavat luomutuotteita. Kielteisimmin luomuun näyttäisivät suhtautuvan vähätuloiset, pienet kotitaloudet ja nuoret. Tuoreen tutkimuksen mukaan he myös käyttävät vähiten luomutuotteita. Miehet asennoituvat luonnonmukaisesti tuotettuun ruokaan kielteisemmin kuin naiset. Luomutuotteiden suosio on kasvanut viime vuosina sekä Suomessa että Euroopassa, mutta menekki on vielä pientä. Yhtenä syynä on se, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

Kommentit: Yllätyksenä tuli tuo nuorison nuiva suhtautuminen luomuun. Jotenkin tässä toivoisi, että nuoriso näyttää meille vanhoille fossiileille kaapin paikan tässä elintarvikekeskustelussa. Vaatikaa nuoret luomua näkyvämmin esille! Käykää isojen elintarvikeyritysten kimppuun ja vaatikaa enemmän luonnonmukaisesti viljeltyjä raaka-aineita tuotantoketjuun.
Luomuruoan käyttöä perustelen erityisesti terveysnäkökohdilla. Koska luomu usein kuitenkin on hieman kalliimpaa ja raaka-aineiden saatavuus heikompaa ja epätasaisempaa kuin tavanomaisten ruoka-aineiden, kestää vielä kauan ennen kuin luomu löytää tiensä joukkoruokailuun. Ehkä jonkinlainen taloudellinen tukipaketti ja asiallinen informaatio voisi olla paikallaan jotta kustannuksista päättävillä olisi helpompi asettua luomuruoan puolelle.
Luomutuotanto elää kriisien keskellä. Jos ei pian saada kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan, maanviljelijät saavat huomata junan menneen ja heidän tippuneen kyydistä.

perjantaina, joulukuuta 22, 2006

Miekannielijöillä usein kipeä kurkku

**
Miekannielijöiden kansainväliseen yhdistykseen lähetettiin kysely tiedustelleen heidän tekniikkaansa ja mahdollisia sairastapauksia. Kyselyyn vastasi 46 ammatinharjoittajaa.

Miekannielijät tietävät harrastavansa vaarallista viihteen lajia. Suurimmat komplikaatiot olivat odotettavissa silloin kun heitä häirittiin esityksen aikana ja kun nieltiin useita miekkoja samanaikaisesti. Ruokatorven läpi se miekka yleensä meni tempun epäonnistuessa, mutta paranemisennuste oli hyvä. Yleistä oli, että miekannielijä valitti kipeää kurkkua. Tämä oli erityisesti lajiin totuttelijoiden murheenkryyninä. Muutoin lajia pidettiin varsin harmittomana. Siitä vaan miekkoja nielemään! No - ei nyt sentään...

Lähde: British Medical Journal, 333:1285-1287, 2006 (Sword swallowing and its side effects)

Varustan nämä juttuni jatkossa luotettavuusmerkinnöillä:

*** = Erittäin luotettava tutkimustieto
** = Tietoa voidaan pitää jokseenkin luotettavana
* = Asiantuntijat kiistelevät tiedon luotettavuudesta
# = Todennäköisesti epäluotettava tutkimustieto
## = Erittäin pienen tutkijapiirin levittämä harhaoppi
### = Täydellistä huijausta alusta loppuun saakka