keskiviikkona, joulukuuta 27, 2006

Viisi minuuttia virvoitusjuomista

Jatkan ilmeisen suosittua sarjaani (kiitos varsin runsaasta myönteisestä palautteesta!) missä tarjoan viideksi minuutiksi pohdittavaa jostakin ravintoon tai terveyteen liittyvästä aiheesta. Nyt olen vuorenvarma, että luet tämän juttuni virvoitusjuomista mahdollisesti viidessä minuutissa, mutta taatusti enemmän kuin viisi minuuttia menee kirjoitukseni aiheuttaman hämmingin selvittämiseen. Kirjoitan tahallaan provosoivasti kaikista virvoitusjuomista. Olen nimittäin sitä mieltä, että ns. Light-juomat ovat yhtä vahingollisia terveydelle kuin sokerilla makeutetut juomat. Lue, pohdi, reagoi!

Perinteiset virvoitusjuomat ovat värjättyä sokerivettä, joihin on lisätty erilaisia makua antavia aineita. Kola­juomissa on lisäksi niukanlaisesti mm. kofeiinia. Sokerin takia virvoitusjuomissa on melko runsaasti energiaa. Yhdessä pullolli­sessa virvoitusjuomaa (0,33 l) on noin 14 palaa sokeria ja noin 530 kJ (125 kcal) energiaa. Virvoitusjuomat eivät kuitenkaan aiheuta mainittavaa kylläisyyden tunnetta energiapitoisuudestaan huolimatta ja tässä piilee näiden juomien petollisuus!

Sokeroi­tujen virvoitusjuomien juominen lihottaa lapsia. Tämä on havaittu varsinkin USA:ssa. Tutkijoiden mukaan sokeroitujen juo­mien kulutus voi johtaa ylipainoisuuteen, koska nestemäi­senä saatua ylimääräistä energiaa on vaikea vastaavasti vähentää muussa ruoassa. Amerikkalai­sessa tutkimuksessa on todettu nuorten pystyvän jossakin määrin pitämään painonsa kurissa jättämällä pois sokeroidut virvokejuomat. Light-juomissa sokeri on korvattu keinotekoisilla makeutusaineilla, useim­miten as­partaamilla ja asesulfaa­milla. Ne eivät sisällä energiaa. Yllättävältä voi siksi vaikuttaa seuraava tutkimustieto: Light-juomat eivät auta painonhallinassa! Eräässä tanskalaistutkimuksessa joukko ylipainoisia koehenkilöitä arvottiin ryhmiin, joista osa sai sokerilla makeutettua ja osa keinotekoisesti makeutettua juomaa yli 10 viikon ajan. Koehenkilöitä pyydettiin noudattamaan tavallista ruokavaliotaan ja syömään itsensä normaalilla tavallaan kylläisiksi. Sokkotutkimuksen ansiosta koehenkilöt eivät tienneet, mihin ryhmään he kuuluivat. Kymmenen viikon kuluttua huomattiin, että keinotekoisesti makeutettuja juomia saaneet eivät olleet kuluttaneet vähemmän energiaa eivätkä pudottaneet painoaan merkittävästi (0,5 kg). Sen sijaan ryhmä, joka sai sokerijuomaa, lihoi keskimäärin 1,3 kiloa.

Tanskalaistutkimus vahvisti nestemäisessä olomuodossa olevan sokerisen virvoitusjuoman voivan lisätä energiansaantia yli tarpeen ja johtavan lihomiseen. Tutkimus osoitti myös, että keinotekoisten makeutusaineiden käyttö ei laihduta. Jos haluat tark­kailla painoasi, käytä virvoi­tus­juomia harkiten. Mitättömän ravintosisällön takia vir­voi­tusjuomia ei ole järkevää käyttää ruokajuomina eikä päi­vittäi­sinä janonsammuttajina.

Virvoitusjuomat ovat osa nuorisokulttuuria ja voi olla vaikea saada valistustyölle vastakaikua esim. hampurilaisia syö­vistä murrosikäisistä. Virvoitusjuomia monilla tavoin muis­tuttavia urheilu- ja energiajuomia kannattaa myös juoda harkiten. Biologisesti ajatellen ihmistä ei ehkä ole tarkoitettu nauttimaan nesteitä, joissa on energiaa!

Vesi on luonnollinen juoma, eikä muiden mehujen ja juomien käytön historia ole vielä kovin pitkä. Sen vuoksi voimme olettaa nestemäisellä sokerilla olevan erilaisen vaikutuksen ruoansulatuskanavan ruokahalua sääteleviin hormoneihin (greliini, GLP-1, PPY, jne.) kuin kiinteissä ruoissa olevalla sokerilla. Miettikääpä sitä!

Virvoitus­juomien kasvu on Suomessa jatkunut vahvana ja vuonna 2002 suomalaiset joivat noin 72 litraa virvoitusjuomia vuo­dessa. Suomessa virvoitusjuomien kulutus on kaksin­kertaistunut kymmenessä vuodessa. Yhä vähemmän liikku­vat juovat yhä enemmän virvoitusjuomia. Se ei ole ollenkaan mikään hyvä yhtälö.

Viisi minuuttia -sarjassa aiemmin ilmestynyttä:

1 kommentti:

  1. vaikka ne light juomat ovatkin kevyempiä ja niiden energia määrä on vähäisempi, niin ne ovat edelleen haitallisia. hiilihappo pitoisina ne syövyttävät hampaita aivan yhtä lailla kuin sokerisetkin versiot. harmi vaan kun siitä ei mainita mitään tuotteen markkinoinnissa.
    hieno kirjoitus kaikin puolin.

    VastaaPoista