Suomalaiset ovat kovia "lenkkeilemään". Lenkkimakkara on vuosien saatossa säilynyt suomalaisten kestosuosikkina. Missään muualla ei syödä niin paljon lenkkimakkaraa kuin Suomessa. Meillä lenkkimakkaraa kuluu käsittämättömiä määriä. Atrian mukaan me syömme tätä lenkkiä yli 15 miljoonaa kiloa vuodessa, eli yli 3 kg/henkilö. Joku syö minunkin lenkkimakkarani. Mikään vitamiinipommi lenkkimakkara ei ole.
Lenkkimakkara on maistunut suomalaisille jo yli 50 vuoden ajan. Lenkkimakkara -sana esiintyi ensimmäisen kerran painetussa muodossa 1950-luvun puolivälissä. Lenkki -sana vakiintui käyttöön, kun makkaran palvelumyynnistä siirryttiin ympyränmuotoisiin kuluttajapakkauksiin. Lenkkimakkarasta on aikojen saatossa tullut koko perheen suosikki, sillä kuluttajista 43 prosenttia on lapsiperheitä.
Aiemmin kaikki makkarat tehtiin luonnonkuoreen, mutta sittemmin on siirrytty käyttämään myös keinokuorta, joka täytyy poistaa ennen käyttöä. Kuluttajatutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että nykypäivän arkiruuanlaitosta pyritään selviytymään yhä nopeammin ja vaivattomammin. Siis miksi lenkki pitää kuoria, jos sen voi saada jo valmiiksi kuorittuna?
Tammikuussa 2007 Atria tuo markkinoille uutuustuotteen jota ei enää tarvitse kuoria. Atria Kuoreton Punainen lenkkimakkara (380 g) tuo mukanaan helppoutta ja nopeutta arjen ruuanlaittoon. Makkaranystävien suupielistä valuu jo kuola! Onko näin?
Lähde: Deskin uutistiedote ravintotoimittajille, 20.12.2006
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti