Kansalaisaloite

maanantaina, helmikuuta 19, 2007

Kalaa kannattaa syödä

***
Meillä ravintovalistajilla on tapana
kinastella kaikista mahdollisista asioista. Milloin joku pyytää syömään runsaammin ruisleipää hän saa siinä todistella, että hänellä ei ole kytköksiä leipäteollisuuteen. Se joka talvikuukausina opastaa nappamaan D-vitamiinit pilleripurkista saa helposti pillerikauppiaan leiman. Voin ja eläinperäisten rasvojen suosimisesta älähtää Kansanterveyslaitos, Sydänliitto ja monet kollegat.

Kala on harvinaista herkkua siinäkin mielessä, että se nauttii niin suurta suosiota ravintovalistajien keskuudessa. Kalasta ei tahdota saada epäterveellistä millään!

Näin asia onkin, sillä kala on todella terveellistä. Ainoat kalaravinnon ilonpilaajat löytyvät olemattoman pieniä myrkkyjäämiä jahtaavien terveysintoilijoiden joukosta. Totuus löytynee monipuolisuudesta. Varmistamalla sen, että syömme vuorotellen meri- ja järvikalaa, pieniä ja suuria kaloja vaihdellen, voimme varmistua siitä, että ne 2-3 kertaa viikossa nautitut kala-ateriat rakentavat terveyttämme oikeaan suuntaan. Oikein valmistettuna kala on todella herkullista ruokaa. Kala-ateriasta jää kevyt ja hyvä olo!

Löysin muutaman oikein hyvän lukupaketin kalasta (katso linkit alla). Tietopaketin mukaan Itämeren kaloista iso (yli 17 cm) silakka ja lohi saattavat sisältää dioksiineja yli sallitun enimmäispitoisuusrajan. Ja terveystietoinen ruokailija rajoittanee näiden käyttöä enintään 1-2 kertaan kuussa. Suomen sisävesien kalojen dioksiini- ja PCB-pitoisuudet ovat keskimäärin hyvin alhaisia ja elohopeapitoisuuskin on ongelma vain kookkailla ja iäkkäillä petokaloilla.

Lue nämä:
Kalan syöntisuositukset (EVIRA)
Kalaa kahdesti viikossa (PDF)
Kymmenen hyvää syytä syödä kalaa (Pro Kala ry)
Ät mera fisk (Svensk Fisk)
Eating More Fish During Pregnancy Benefits Child Development (Medical News Today, 16.2.2007)

Lue myös nämä aiemmin kirjoittamani kalajutut:

10 kommenttia:

  1. Enpä tiedä, kumpi minua ärsyttää enemmän: kala- vai ruisleipähypetys kun en voi syödä kumpaakaan. Kun molempia pidetään niin kertakaikkisen terveydelle välttämättömänä, tulee lähinnä sellainen tunne, että terveellisiä elämäntapoja Ei Voi Olla ilman kalaa ja ruisleipää. Joten samapa tuo, vaikka sitten käyttäisi margariinia...

    *P*

    VastaaPoista
  2. Lisää kalasta mm.:

    http://www.kiloklubi.fi/?id=1561&c_tpl=1075

    VastaaPoista
  3. On *p* kalan puolesta puhumisessa kaupallisia intressejä jonkin verran liikkeellä. Uskoisin kuitenkin riippumattomien tutkimusten osoittaneen niin moneen kertaan kalan terveysvaikutukset, että asiasta voidaan olla varmoja.

    Please, älä käytä margariinia!

    t. christer

    VastaaPoista
  4. Juu en minä ala margariinia syödä ja vetelen sitten kalaöljykapseleita paremman puutteessa. Välillä on kyllä vain vaikea uskoa, että parista pienestä kapselista olisi mitään iloa.

    Väitän muuten, että kalansyönti lisääntyisi huimasti jos lapsille alettaisiin tarjota koulussa kunnollista kalaruokaa eikä sitä iänikuista kermassa haudutettua kirjolohta, kalakeittoa maitoliemessä, kalapullia ja pakasteseitä.

    Esim. graavisiika on aika bueno. ;) (pystyn siis syömään hyvin pieniä määriä kalaa, joten tiedän kyllä, miltä se maistuu.)

    *P*

    VastaaPoista
  5. Tässä tulin taas yhden mielenkiintoisen ongelman pariin, mikä liittyy synteettiseen D-vitamiiniin.

    "Magnesiumia saa mm. soijasta, täysjyväviljoista, pähkinöistä, vihreistä vihanneksista ja monista hedelmistä.

    Alkoholi sekä synteettiinen D-vitamiini, joka itseensä sitomalla poistaa sen elimistöstä, syövät magnesiumvarastoja. Myös valkoinen sokeri ja jauhot ryöväävät elimistöstä magnesiumia ja kalsiumia."

    http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0304/4.htm

    Onko tavalliseen maitoon lisätty D-vitamiini synteettistä vai luonnollista?

    Tolosen EPA tuotteisiin lisätään myös synteettistä D-vitamiinia?

    Luonnollisessa muodossa D-vitamiinia on kalanmaksaöljyllä ja nestemäinen on parempi vaihtoehto kuin gelatiinikapseli.

    Turskanmaksaöljyä käytän itse ja Collett taitaa Vantaalla tehdä tuota.

    Luomumaidon eduiksi luen myös sen, että rasva on luonnollisessa muodossa ja se nousee maidon pintaan. Rasvafriikit kammoksuvat luonnollista rasvaa, joka nousee nesteen päälle

    VastaaPoista
  6. Tästä tuli mieleen, kun juttelin yhden päälle 50-vuotiaan naisen kanssa, että hänen lapsuudessaan kalanmaksaöljyä annettiin lapsille yleisesti. Joskus 20-vuotiaana lopetti kalanmaksaöljyn ja sitten alkoi 45-50-vuotiaana saamaan PMS-oireita. Kalanmaksaöljyn avulla nämä vaivat katosivat 1 kk:ssa.
    Sanoisin, että nykyinen vanhempi kansa on myös älykkäämpää ja paremman keskittymiskyvyn omaavaa kuin nykyiset 20-30 vuotiaat.

    Klassista, että vanha koira oppii sittenkin, kunhan saisi hieman öljyä koneeseen.
    Viisailta olen oppinut ja ikään en sinäänsä katso keskusteluissa.

    VastaaPoista
  7. Thinker kysyy: Onko tavalliseen maitoon lisätty D-vitamiini synteettistä vai luonnollista?

    Erittäin hyvä kysymys!

    Maitoon lisätty D-vitamiini on synteettistä D3-vitamiinia (kolekalsiferolia). Joihinkin vitamiinivalmisteisiin lisätään myös D2-vitamiinia (ergokalsiferolia). D3- on 5-10 kertaa tehokkaampaa kuin D2-vitamiini.

    Yleensä purkissa lukee vain D-vitamiini, eli luodaan mielikuvaa aidosta D-vitamiinista.

    Luomumaitoon ei saa lisätä D-vitamiinia, sitä on siinä maidossa luonnollisessa muodossa. Tosin rasvaton luomumaito EI sisällä laisinkaan D-vitamiinia!

    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29211&lang=fi

    Uskoisin maidon pastöroinnin ja muun prosessoinnin tuhoavan luonnollisen D-vitamiinin ja siksi sitä lisätään loppuvaiheessa meijerituotteeseen.

    Asiantuntijat kiistelevät D-vitamiinilisien toimivuudesta.

    VastaaPoista
  8. Voimakkaan mielipidemarkkinoinnin (TOLONEN!) takia kalanmaksaöljy on mainettaan huonommassa asemassa. Kyllä vanha kansa tiesi mitä kannatti nauttia pitkinä talvikuukausina, kalanmaksaöljyä ja täysmaitoa.

    Kalanmaksaöljy on huomattavasti monipuolisempi valmiste kuin kalaöljy, joista jälkimmäiset edustavat pahimmillaan (parhaimmillaan?) tuoteteknologian huippua (E-EPA). Olen turhaan yrittänyt saada Toloselta selvitystä mihin perustuu tämä kalaöljylle annettu yksipuolinen tuki. Luulisi hänen voivan hyötyä laajemmasta tuoterekisteristä kaupallisessa toiminnassaan.

    VastaaPoista
  9. Tässä vielä puolueeton selvitys kalanmaksaöljyn ja kalaöljyn ominaisuuksista:

    http://preview.tinyurl.com/2yew4j

    t. christer

    VastaaPoista
  10. "Kyllä vanha kansa tiesi mitä kannatti nauttia pitkinä talvikuukausina, kalanmaksaöljyä ja täysmaitoa."

    En tiedä mutta oma veri vetää näitä kohti vahvasti nyt talvisaikaan.
    Kehityt muuten koko ajan tässä aiheessa, Christer
    Ettet vain vain käyttäisi kalanmaksaöljyä?

    VastaaPoista