maanantaina, helmikuuta 26, 2007

Tutkimusvilppiä laihdutuspillereistä

#
Forskning och Framsteg -lehden blogi
inspiroi minua kirjoittamaan tänään (26.2.2007) ikävästä tutkimusvilpistä. Japanilaisessa tutkimustuloksia esittelevässä erittäin suositussa TV-ohjelmassa on tapahtunut laajamittaista tutkimustulosten vääristelyä ja liioittelua. Tutkijoita on joutunut ikävään valoon kun heidän sanomisiaan on vääristelty kaupallisuuden ehdoilla.

Lopulliseksi haaksirikoksi muodostui ohjelmaosuus, jossa soijapapujen väitettiin auttavan painonhallinnassa. Kun ohjelman tietoja ruvettiin kriittisesti tarkistamaan kävi ilmi, että oli syyllistytty systemaattiseen vääristelyyn. Asiaa pidetään niin merkittävänä, että siitä on nähty aiheellista käydä keskustelua arvostetun Nature -lehden sivuilla. "Ohjelman tarkoituksena ei ole ollut kertoa tutkimustuloksista vaan saada katsojia ohjelmalle", kommentoi asiaa eräs japanilainen tutkija.

Tämä on hyvin valitettavaa, mutta ei mitenkään ennenkuulumatonta. Luontaistuotebisnes on usein hakeutunut parrasvaloihin varsin arveluttavin menetelmin. Olen jo pitkään kritisoinut luontaistuotekaupan laihdutusvalmisteita, joiden teho on lähes olematon.

Me elämme sellaista nopean mediatiedottamisen aikaa ja se on vaikeasti sovitettavissa tieteeseen, jonka perusluonteeseen kuuluu tutkimustulosten kärsivällinen ja aikaavievä tarkastelu ja pohdinta.

Juttelin erään toimittajan kanssa siitä, että mielestäni televisiosta puuttuu sellainen ohjelmakonsepti, jossa tieteellisiä löydöksiä käydään kriittisesti läpi ja asiantuntijatiimin johdolla esitellään suomalaisille tiede ikäänkuin ideoina eikä valmiiksi pureskelluina tuotteina. Toimittaja arvosti ideaani ja myönsi tällaisen ohjelman puuttuvan ohjelmatarjonnasta. Tosin hän ei pitänyt mahdollisena, että tällainen ohjelmaformaatti saisi lähetysaikaa. Ei sellaista ohjelmaa jaksaisi katsoa kuin kourallinen ihmisiä.

Viihteellisessä ohjelmassa tarjottu tutkimusvilppi uppoaa kansaan kuin häkä, mutta asiallisesti tutkimustöitä ruotiva ohjelma ei kiinnosta. Tällaiseen on menty.

Lähde: Forskning & Framsteg, 26.2.2007

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti