maanantaina, helmikuuta 26, 2007

Saastunutta vettä

*
Rasvan tuotekehittely on mennyt liian pitkälle
. Selailin äsken Kansanterveyslaitoksen Fineli-tietokantaa. Sieltä löytyy margariinia, jota luonnehtisin lähinnä saastuneeksi vedeksi:

Kasvirasvalevite 23% Becel pro-activ extra light (vedellä jatkettua kasvirasvaa)

Tämä oli tarkoitettu huumoriksi. Älkää ottako tätä niin vakavasti! Toisaalta, eihän tuollaista margariinia kukaan järkevä ihminen käytä? Syökää voita ja juokaa vettä juomalasista.

4 kommenttia:

  1. Tähän ollaan tultu tämän nykyajan "edistyksellisen" tuotekehityksen myötä. On se kumma, kun elintarvikkeet ovat niin edistyksellisiä, mutta ihmiset voivat silti huonosti.

    VastaaPoista
  2. Sellainen luovuttamisen mieliala leimaa tällä hetkellä elintarviketeollisuutta, kaupan jakelukoneistoa ja yksittäisiä kauppiaita. Tuotteisiin kohdistuvat innovaatiot tähtäävät siihen, että tuotetaan niin kevyitä rasvatuotteita kuin mahdollista. Juttelin joitakin vuosia sitten erään kauppiaan kanssa, joka väitti tämän kevytrasvabisneksen mullistaneen täysin elintarvikkeiden esillepanon. Voimme omin silmin nähdä, että tilanne on kaupoissa mennyt tästäkin entistä synkemmäksi. Kevyttuotteet valtaavat yhä enemmän hyllytilaa. Voit ja täysrasvaiset tuotteet asetetaan vähemmän näkyvästi esille.

    VastaaPoista
  3. Jospa nyt kuitenkin nähtäisiin metsä puilta ja laitettaisiin jäitä hattuun. :) Kevyttuotteet ovat yksi pisara koko elintarviketeollisuuden tuotevalikoimassa. Lisäksi sen sijaan että keskittyisimme parjaamiseen, voisimme mahdollisesti miettiä, mitä todella on tehtävissä, tai minkälaisia tuotteita tuotekehitykset voisivat puskea ulos. Suopeammin asiaa katsova voisi jopa tarkastella, MITÄ MUITA tuoteinnovaatioita markkinoille pusketaan, kuin kevyttuotteita. Kyllä siellä on paljon hyvää ja markkinoillamme on eräs Euroopan laajimmista tuotekirjoista. En itse näkisi valinnan varaa vain negatiivisena tekijänä, vaikka se toisaalta ajaa myös "helppoihin" ei-niin-mielekkäisiin ratkaisuihin.

    Tuotteiden maku on edelleen kuluttajatutkimuksissa valintaperusteiden ykkössijalla, joten tuskinpa tuo vähärasvaisuus tulee olemaan kestävä trendi - etenkään kun se ei ole sitä edes ravitsemusvalistuksen saralla.

    VastaaPoista
  4. Itse asiassa minusta parina viime vuotena täysrasvaiset tuotteet ovat pikemminkin lisäätyneet. Esim. partaäijää ja huivimummoa on nykyään lähes joka kaupassa. Erilaisia juustoja löytyy paljon enemmän ihan lähikaupan tiskiltä kuin viisi vuotta sitten, mikä on kyllä huonompi juttu likviditeettimielessä.

    Katselin tässä yhtenä päivänä kaupan partisrivejä ja mietiskelin, että kauppiaat ovat tainneet reagoida yleistyvään karppaukseen. Vai ovatko sittenkin kulinaristit lisääntyneet? Vaikkei karppaisikaan, niin kyllähän turkkilainen jugurtti lohkeaa lusikkaan ihan eri tavalla kuin loufätti.

    *P*

    VastaaPoista