Kansalaisaloite

lauantaina, maaliskuuta 24, 2007

Uinti laihduttaa

**
Nimimerkki "vesipeto" kysyy
: Löytyykö mitään todisteita tieteellisistä tutkimuksista, että uinti laihduttaa? Minä olen itse laihduttanut säännöllisellä aamu-uinnilla vuoden aikana vähän yli 10 kg. Nyt painoindeksi on 29, eli vielä pitäisi toiset 10 kg saada pois. Onnistuuko se uinnilla vai pitäisikö jo siirtyä maalle?

Vastaus:
Uinti on mitä parhain painonhallintakeino. Vesi kannattelee mukavasti kookkaampaakin ihmistä ja nilkat, polvet sekä selkä säästyvät liialliselta rasittumiselta. Mielestäni voit jatkaa uintiasi edelleen. Mikäli painonhallinnassa tulee vastaan useiden kuukausien ajaksi jumitusvaihe, voisit ehkä harkita varovaista siirtymistä maankamaraa pitkin tassuttelemiseen. Tämä antaa elimistöllesi uusia ärsykkeitä. Ota mukaan tuollaiset sopivan lyhyet kepit (sauvakävely), jolloin saat tehoa kävelyysi. Kevään merkkien havainnointi tunnin kävelylenkin aikana voisi olla todella sopivaa sinulle esimerkiksi kaksi kertaa viikossa, muina päivinä harrastaisit aamu-uintia.

Muista myös syödä! Jos olet valinnut virallisterveellisen kevytlinjauksen ja se sinulla näyttäisi toimivan, jatka sillä linjalla. Tarkkaile erityisesti välipalojasi. Syö vähintään 2 kevyttä välipalaa (hedelmiä, maitoa, vihanneksia) päivässä ja monipuolisesti koostetun aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Osta aina silloin tällöin "Hyvä Terveys" -niminen lehti, sillä siinä on usein hienoja ruokaohjeita ja tutkittuun tietoon perustuvaa valistusta. Jos olet valinnut vaihtoehtoisen "raskaslinjauksen" (vähähiilihydraattinen dieetti, "karppaus") ja se näyttäisi tepsivän, jatka sillä linjalla. Hae vaihtelua ruokahetkiisi niistä lukuisista ruokavaliota tukevista keittokirjoista. "Laihdu ilman nälkää" on kolmen kirjan muodostama hieno kokonaisuus ja tämä trilogia on osoittautunut erityisen hyödylliseksi monen ihmisen elämässä. Löytyy hyvin varustetuista kirjakaupoista. On ruokavaliosi sitten mikä tahansa, tärkeintä on, että saat siitä hyvän olon. Kaikenlaiset pillerikuurit ja pahaa oloa tuottavat dieetit ovat tuhonneet monien ihmisten kyvyn hallita omaa painoaan. Ruoka on nautinto! Kohtuudessa pysytellen voi näistä nautintohetkistä tulla elämää ylläpitävä voimavarasi. Älä päästä ruoka-annoksia suurenemaan, pureskele sen sijaan maittava ruokasi rauhassa ja anna monipuolisen ravinnon täyttää jokainen elimistösi solu vitaalivoimalla! Monipuolisuus tarkoittaa sitä, että et todennäköisesti tarvitse mitään vitamiinipillereitä.

Tässä vielä tutkimustietoa uinnin hyödyllisyydestä painonhallinnassa. Aika tuoreessa amerikkalaistutkimuksessa (joulukuu, 2006) selvitettiin onko uinti yhtä tehokasta painonhallinnassa kuin kävely. Testaus tapahtui niin, että 38 keski-ikäistä lihavaa naista (rasvaprosentti 25-47) osallistui 13 viikkoa kestäneeseen liikunta-ruokavalio kokeeseen. Naiset jaettiin umpimähkään kolmeen eri ryhmään. Ryhmä numero 1 harrasti kävelyä maankamaralla, ryhmä 2 harrasti uintia ja ryhmä 3 kävelyä uimahallissa napaan asti ulottuvassa vedessä. Testitilanteet standardoitiin parhaan kyvyn mukaan ja liikunta-annokset määriteltiin 4 kertaa viikossa tapahtuviksi valvotuiksi 40 min mittaisiksi liikuntatuokioiksi, joiden kuormittavuus oli 70% ikään suhteutetusta maksimaalisesta sykkeestä. Tulokset olivat aika mielenkiintoiset, tosin odotetut: Mitään eroja ei löytynyt ryhmien välillä! Kolmentoista viikon aherruksen jälkeen kaikissa ryhmissä oli tapahtunut ilahduttavaa keventymistä (5,9 kg), rasvaprosentti oli alentunut 3,7% ja rasvakerrosten mittaukset eri puolilta kehoa osoittivat kaikkien liikuntamuotojen tepsineen. Tutkijat pohtivat tuloksia sen suuntaisesti, että uintia voi suositella liikuntamuodoksi aivan yhtä hyvin kuin kävelyä, kunhan muistetaan riittävän pitkä suoritusaika (vähintään 40 min) ja säännöllisyys (vähintään neljä kertaa viikossa).

Kiitos mukavasta kysymyksestä!

Tieteelliseenä lähteenä käytin:
Gappmaier E, Lake W, Nelson AG, Fisher AG. Aerobic exercise in water versus walking on land: effects on indices of fat reduction and weight loss of obese women. J Sports Med Phys Fitness 46 (4): 564-569, 2006

4 kommenttia:

  1. Tavattoman mukavaa kuulla, että voit ajatella muunkinlaisen liikunnan tuovan terveyshyötyjä kuin sen iänikuisen lenkkeilyn!

    Tommi

    VastaaPoista
  2. Tärkeää on Tommi löytää sellainen liikuntamuoto joka itseään miellyttää.

    VastaaPoista
  3. Uinti, ikävä kyllä, kuormittaa myös polvia. Ainakin jos rintauintia harrastaa.

    Pitäisin myös melko yksipuolisena sitä, että harrastetaan vain uintia.

    *P*

    VastaaPoista
  4. Rakas vakiokommentoijani *p* on taas osunut ihan oikeaan! Uinti on varsin yksipuolista liikuntaa. En osaa vahvistaa tuota rintauinnin kuormittavuutta. Minulla on niin pienet rinnat ja uin niin tavattoman vähän ja huonolla tekniikalla :-)

    Kysyn tätä asiaa eräältä tutulta uintivalmentajalta.

    VastaaPoista