**
Moni laihduttaja syö salaa. Tämä ja moni muu asia ilmenee MTV Oy:n ja Keventäjät -palvelun teettämästä tutkimuksesta keväällä 2010. Lue tämä juttu ajatuksella. Kaikkea ei tarvitse uskoa, mutta asian pohtiminen on tärkeää.
Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien kokemuksia ja asenteita erilaisiin painonhallintamenetelmiin. Kyselyyn vastanneista lähes 70 % laihdutti tutkimusajankohtana, ja heistä peräti 56 % tavoitteli 5-15 kg:n pudottamista. Korkealle asetetuista tavoitteista ja kovasta tahtotilasta huolimatta vastaajat kokivat painonhallinnan vaikeaksi. Lähes 20 % laihduttajista ei ollut onnistunut pudottamaan painoaan.
Keventäjät-palvelun psykologi-asiantuntija Riikka Turun mukaan painonhallinnan karikot ovat vältettävissä järkevällä suunnittelulla:
"Onnistumiseen vaaditaan suunnitelmallisuutta sekä oikeiden menetelmien soveltamista yksilöllisiin tarpeisiin, elämäntilanteeseen ja tavoitteisiin. Liian korkealle asetetut tavoitteet suhteessa arjen mahdollisuuksiin johtavat herkästi epäonnistumiseen ja sitä kautta motivaation lopahtamiseen."
Kun arjen toiminnan tasolle viety painonhallintasuunnitelma puuttuu, nousee riski myös epäjohdonmukaiseen käytökseen ja itsepetokseen. Mitä sanotte tästä:
Kyselyyn vastanneista peräti 93 % sanoi syöneensä lähipiiriltään salaa ja 25 % on sortunut yösyömiseen. Vastaajista 82 % on kokenut epäonnistuvansa toistuvasti laihduttamisessa. Yli 20 % vastaajista profiloitui jojoilijoiksi, jolloin laihduttamisen avulla karistetut kilot palaavat takaisin johtaen jatkuvaan laihdutuskierteeseen.
Painonhallinta on tuttua lähes jokaiselle suomalaiselle aikuiselle. Suurimpina motivaation lähteinä ovat tämän tutkimuksen mukaan ulkonäölliset (69 %) sekä terveydelliset syyt (60 %). Hoikemmasta vartalosta haaveili peräti 92 %, ja ainoastaan 10 % vastaajista ei ollut koskaan pyrkinyt aktiivisesti hallitsemaan painoaan.
Tutkimukseen vastanneista vain 14 % prosenttia kirjaa ylös kalorinkulutusta ja lähes 80 % vastaajista ei pidä minkäänlaista laihdutuspäiväkirjaa.
"Meillä jokaisella on omat yksilölliset mieltymyksemme. Omannäköisillä painonhallintaratkaisuilla saadaan parhaita tuloksia, kun ihmisen on helpompi sitoutua noudattamaan tarvittavia muutoksia. Lisäksi liikunta- ja ruokapäiväkirjat toimivat hyvinä kumppaneina laihduttamisessa. Rehellisesti täytettyinä päiväkirjat aiheuttavat ahaa-elämyksen, joka motivoi muutoksiin ruokailu- ja liikkumistottumuksissa," sanoo Keventäjien lääkäriasiantuntija Kirsi Pietiläinen.
Kaikesta ei tarvitse luopua, jos elämäntapojaan muuttaa järkevästi ja itselleen soveltuvilla tavoilla. Pitkäjänteiset elämäntapamuutokset ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioiminen ovat avainasemassa pysyvään painonhallintaan.
Pysyvä painonhallinta on eri asia kuin hetkellinen, nopea laihduttaminen. Jos ihminen haluaa pysyviä muutoksia terveydentilaan, painoon ja yleiskuntoon, tarkoittaa se useimmiten pysyviä muutoksia elämäntapoihin. Se, kuinka suuria muutoksia tarvitaan, riippuu ihmisen omista tavoitteista. Valtaosa kyselyyn vastaajista (87 %) ei uskokaan pikadieetteihin. Tämä kertonee siitä, että ihmiset ymmärtävät painonhallinnan kokonaisvaltaisuuden. Kaikesta ei tarvitse luopua, jos elämäntapojaan järkeistää.
Vertaistuessa on voimaa! Ryhmän tuki on monessa haasteellisessa tilanteessa merkitsevä tekijä erityisesti motivaation näkökulmasta. Tavoitteiden saavuttaminen ja niissä pysyminen on todennäköisempää, jos ihminen saa sosiaalista tukea niin onnistumisissa kuin epäonnistumisissa. Kyselyyn vastaajista 40 % oli laihduttanut yhdessä ystävien tai ryhmän kanssa.
Takapakkia voi joskus tulla, mutta luovuttaa ei saa. Yli puolet (57 %) Keventäjien kyselyyn vastaajista myöntää, että laihdutetut kilot ovat tulleet lomalla takaisin. Painonpudotus on kuin mikä tahansa muukin henkilökohtainen projekti: epäonnistumisia ja takapakkeja saattaa toisinaan tulla, mutta niiden ei pidä antaa vaikuttaa liian negatiivisesti. Lapsetkin kaatuvat opetellessaan kävelemään! Muutosprosessi on jatkuvaa oppimista ja siihen kuuluu myös epäonnistumisia.
Painonpudottamiseen liittyy useita uskomuksia ja monet laihduttajat kokeilevatkin erilaisia vippaskonsteja onnistuakseen. Runsas veden juominen, hiilihydraattien täydellinen välttäminen ja jopa saunominen nesteen poistamiseksi kehosta voivat heikolla hetkellä tuntua hyviltä ratkaisuilta. Totuus kuitenkin on, että kohtuus kaikessa on hyvä ohje laihduttamisessakin. Kyselyyn vastanneista 53 % on sitä mieltä, että on vaikeaa syödä tarvetta vastaavasti.
"Muut tuijottavat minua!" Noin 20 % laihduttajista on joskus joutunut jättämään jonkun harrastuksen tai juhlat väliin ylipainon vuoksi ja 30 % uskoo, että ihmiset katsovat heitä ylipainon vuoksi. Suurin motivaation lähde laihduttamiseen ja painonhallintaan liittyy ulkonäköön: tyytymättömyys omaan ulkoiseen olemukseen rajoittaa sosiaalisia tilanteita, ja monet kokevat esimerkiksi kauniiden vaatteiden löytämisen hankalaksi. Onnistuminen painonpudottamisessa tuo mielihyvää samoin kuin onnistuminen missä tahansa muussa tavoitteessa.
Painonhallinta on päivittäisiä valintoja. Painonpudotus ei onnistu hetkessä, vaan on pidemmän ajanjakson projekti ja vaatii muutosten tekemistä jokapäiväisessä elämässä. Nopeat väliaikaisratkaisut voivat kyllä pudottaa painoa, mutta aiheuttavat lopulta jojoilua: ihannepainossa on vaikea pysyä ja menetetyt kilot tulevat hetkessä takaisin. Noin 20 % laihduttajista pitää itseään jojo-laihduttajina.
Nopein polku saattaa viedä väärille jäljille. Vain kokonaisvaltaisilla yleistä hyvinvointia ja terveyttä edistävillä ratkaisuilla voidaan saada aikaan pysyviä muutoksia. Vippaskonstit (kuten ylenmääräinen veden juominen) harhauttavat laihduttajaa ja kostautuvat esimerkiksi ylenmääräisellä syömisellä. Tutkimukseen vastanneista 25 % on herännyt yöllä syömään ja 7 % syö salaa puolisolta tai lapsilta.
Ylipaino ja ongelmat ruokavalion kanssa aiheuttavat monelle ylimääräisiä murheita. Ylipainoisen on monen mielestä vaikeampi löytää itselleen kauniita vaatteita, liikkuminen voi olla hankalaa, vähäinen liikunta heikentää yleiskuntoa ja sairaudet saattavat yllättää. Yli puolet (53 %) on sitä mieltä, että ihminen on onnellisempi laihempana.
Vähäisen liikunnan ja epäterveellisen ravinnon aiheuttamia terveyshaittoja ovat muun muassa tyypin 2 diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, kuten sepelvaltimotauti ja kohonnut verenpaine sekä tuki- ja liikuntaelinten ongelmat. Lihavuus lyhentää tutkitusti elinikää. Toisaalta myös hoikalla ihmisellä voi olla korkea kolesteroli tai kohonnut verenpaine. Näihin vaivoihin auttavat muutokset ruokavaliossa ja liikunnan lisääminen. Ulkonäkö ja terveydelliset syyt ovat tutkimuksen mukaan suurimmat motiivit laihduttaa.
Painonpudotuksessa tärkeimpiä keinoja ovat ruokavalion järkeistäminen ja liikunta. Pelkillä ruokavalionmuutoksilla voi laihtua, mutta laihtuminen ei automaattisesti tee kroppaa kiinteämmäksi. Liikunta on kiinteytymisen kannalta ensisijaisen tärkeää. Säännöllinen syöminen ja kohtuullinen määrä liikuntaa yhdessä ovat avain kokonaisvaltaiseen huolenpitoon omasta kehosta. Hyvästä ruoasta ei tarvitse luopua, jos annoskoot ovat kohtuullisia ja lautasmallin mukaisia sekä kaikki tarvittavat ravintoaineet sisältyvät ruokavalioon eikä liikuntaa ole unohdettu. Reilu neljännes (27 %) vastaajista ajattelee, että heidän on luovuttava hyvästä ruoasta laihtuakseen.
Keventäjät on suosittu terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, joka toimii verkossa. Palvelu tarjoaa monipuoliset ja hyödylliset verkkotyökalut painonhallintaan ja terveydestä huolehtimiseen. Keventäjien monipuolisen palvelun taustajoukkoihin kuuluu kuusi ammattitaitoista asiantuntijaa: Kirsi Pietiläinen (lääkäri), Mikael Fogelholm (liikunnan ja ravitsemuksen asiantuntija), Riikka Turku (psykologi), Anette Palssa (ravitsemusterapeutti), Kati Nappa (ruoka ja reseptit) ja Sirpa Arvonen (liikunta-asiantuntija).
Lähde: Cision tiedotepalvelu, 9.8.2010
Muita kirjoituksia painonhallinnasta:
Dukanin dieetti jatkuuPainonvartijat lopettaa Suomessa - mitä tilalle?Internet on merkittävä terveyskasvatusinstituutioMiten kertoa lihavalle että olisi syytä laihduttaa?
Homman nimi on se että dieetit kusee sen vuoksi että niitä on mahdoton noudattaa. Kohtuudella kaikkea on kaikki paskin vinkki mitä voi kenellekään antaa. Suositusten suuret määrät hiilareita tarkoittaa vaan sitä että on koko ajan nälkä ja eihän sellaisella ruokavaliolla voi kovin pitkälle päästä. Lisäksi herkuttelujen jättäminen kokonaan pois on taas yksi hyvä tapa pilata dieetti, koska mielihalut pitää jossain vaiheessa päästä tyydyttämään.
VastaaPoistaJos koostat jokaisen aterian vihanneksista ja lihasta niin dieetillä on helppo pysyä. Sitten 5-7 päivän välein herkkuateria. Ei herkkupäivää, vaan ateria, jolla voi syödä mitä haluaa. Eli vaikka pizza ja jäätelöä jälkiruoaksi. Ne herkut pitää päättää etukäteen. Lisäksi herkkuaterian kannattaa olla viimeinen tai toiseksi viimeinen ateria päivästä. Jos se olisi aamulla tai päivällä niin siinä on suuremmat mahdollisuudet että herkuttelu jatkuu myös loppupäivän.
Psykologeilla (itsekin kuulun niihin) on paha taipumus niputtaa kaikkea mahdollista yhteen lauseeseen; seurauksena on tingeltangelia, josta ei ota selvää mikä määrittää mitä. Mainitsemasi asiantuntija syyllistyi juuri tähän jo ensimmäisessä lauseessa
VastaaPoista*suunnitelmallisuus
*oikeat menetelmät
*yksilölliset tarpeet
*elämäntilanne
Siis neljä laajaa käsitettä 12 sanan virkkeessä. Sen ymmärtämiseen tarvitaan kuppi kahvia ja pari kinkkuvoileipää! (enkä sano tätä vitsinä, koko 35 vuotisen urani ajan jouduin miettimään, miten vastaanottaja tämän lausunnon ymmärtää, enkä vieläkään ole kovin pitkällä)
Jos tuo teksti olisi tieteellisestä tutkimuksesta niin ok, mutta valistustekstiksi se on "ai siis mitä että"
Siksi toiseksi minun tukiryhmäni on kankainen metrinmitta!
kesäkuun alusta vähähiilihyd. valio on sulattanut vyötäröä 134 cm -> 121 cm,
tätä kirjoitan pakastepitsan (30 cm) voimalla
Kiitos ammattilainen (psykologi) kommentistasi! Olen vapaaehtoistoiminnassani (mielenterveyspalvelut) törmännyt todella ihmeellisiin psykologeihin. Valat uskoa tähän ammattikuntaan reagoimalla juuri niihin seikkoihin tuossa Keventäjien lehdistötiedotteessa, johon minunkin silmäni osuivat.
VastaaPoistaJos minulla olisi ollut enemmän aikaa, olisin tietenkin yrittänyt kirjoittaa jutun uusiksi ja selvemmin ilmaista asiat.
En halua olla ilkeä, mutta mielestäni journalistinen taso on heikentynyt Suomessa. Tapaa yhä vähemmän ja harvemmin todella loistokkaita tekstejä.
Kyllä se laihduttaminen lähtee pienistä asioista. Yksi askel kerrallaan. Silloin ihminen pystyy omaksumaan muutokset eikä kaikki kaadu niskaan kerralla.
VastaaPoistaChrister!
VastaaPoistaJos olisit kirjoittanut uudelleen olisi
*teksti tullut muutetuksi sinun toimenpiteittesi taholta erilaiseksi, kuin se kirjoittajan toimien puolesta tulevaksi tarkoitettu oli eli kuulijan taholle ymmärrettävämmäksi tullut olisi
Saitkos selvää:)
psykologi Lahdesta
Heips, selkeyden vuoksi olisi varmaan hyvä kertoa kirjoitus selvästi ulkoisen tahon kokonaan tuottamaksi lehdistötiedotteeksi (eikä normaaliksi blogikirjoitukseksi)? Eli alkuun lyhyt blogin omistajan virke mistä on kyse.
VastaaPoistaMinä luin jutun lähes loppuun asti (lautasmallikohta alkoi jo todella ihmetyttää), ennen kuin olin varma, että tämä ei olekaan bloginpitäjän referointia jostain tutkimuksesta vaan tosiaan kokonaan ulkopuolisten juttu. Toivottavasti en kuulosta nipolta, tarkoitus on antaa positiivisessa hengessä blogia kehittävää palautetta :).
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaSiteeraan: "Painonpudottamiseen liittyy useita uskomuksia ja monet laihduttajat kokeilevatkin erilaisia vippaskonsteja onnistuakseen. Runsas veden juominen, hiilihydraattien täydellinen välttäminen ja jopa saunominen (...)Totuus kuitenkin on, että kohtuus kaikessa on hyvä ohje laihduttamisessakin. (...) Vippaskonstit (kuten ylenmääräinen veden juominen) harhauttavat laihduttajaa ja kostautuvat esimerkiksi ylenmääräisellä syömisellä."
VastaaPoistaHah! Kertoisipa minulle minkä tutkimuksen mukaan "vippaskonsti" vhh-dieetti on kostautunut ylenmääräisellä syömisellä. Höh. Varmaan henkilö on viittaamatta sellaiseen tutkimukseen, koska sellaista ei löydy. Mikä johtuu varmaan siitä, että matalammat insuliiniarvot pienentävät nälkää, eikö vaan.
VHH vielä yhden siunaaman kerran.
VastaaPoistaMinusta kaikkein paras selittäjä VHH:n teilaamiselle jo käsitteenä johtuu siitä, että nykyiset, Harvardin Willettin mukaan "hevosille suunnatut" ravintosositukset on nostettu "normaaliuden" kriteeriksi. On uskomantonta, kuinka huonoilla tekosyillä jo saatuja tuloksia on helppoa selittää pois.
Atkinsiin liitetyt mielikuvat ihraisella pihvillä porsastelusta tulee mielestäni vasta seuraavana listalla.
Ongelma on siinä että terveysalan ihmiset pitävät "normaalina" inhimillisinä vaivoina vaikkapa vanhenemisen "tuomia" sairauksia, koska juuri MEIDÄN kulttuurissamme näin näyttää tapahtuvan. Toisissa tutkituissa *kenelläkään* ei esimerkiksi vyötärönympärys tai verenpaine kohoa iän mukana.
Kritiikki on aina helppoa hiljentää vetoamalla ad hoc -selityksiin, tyyliin "muuttujia on liikaa jotta vertailuja voisi tehdä". Interventiotutkimuksetkin ovat epäluotettavia, koska suuria ei olla tehty. Miksi ei ? Koska ad hoc-taktiikka on niin tehokas ?
Joissain asioissa kaikkein koulutetuimmatkin ihmiset voivat omata kaikkein naiivimpia mielipiteitä.
Suosittelen kaikkia lukemaan tutkija Staffan Lindebergin kirjoituksen "Who wants to be normal" European Heart Journal -lehdestä:
http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/26/24/2605.full
Jos jotain painonpudotusvinkkejäö tulee mieleen han lonkalta, niin, vihannesten sun muu tylsän syöminen ENNEN varsinaista ateriaa takaa, että ne myös syödään. Näin ne vielä muistaa pureskella hyvin, kun tietää että rasvaprodemättö odottaa.
VastaaPoistaSpontaani liikunta, olipa se porvarillisesti määriteltyä "hyötyliikuntaa" vai ei, estää usean tuoreen tutkimuksen mukaan laihdutuksen jälkeistä painonnousua - tai ainakin korreloi sen kanssa. SPontaani, huomaamaton liikkuminen saattaa näkyä päivässä jopa 1000 kcal kulutuksena.
Sitten ne psykologit. Oma mielenkiinnon kohteeni on tieteenkritiikki ja tärkeä osa omaa tutkintoani on psykologia (ja sen kritiikki).
VastaaPoistaEsimerkki tyypillisestä arvolatauksesta joka tutkijoilla näkyy on se, että tutkitaan & väitetään että juuri TELEVISION katsominen tai videopelien pelaaminen assosioituu lihavuuteen, mutta kuka tutkii teinejä jotka lukevat liikaa KIRJOJA ? Eipä saada otsikoita eikä apurahoja, koska lukeminen on moraalisesti hyväksyttävämpää toimintaa kuin ihan samalla tavalla passivoiva TV:N tuijottelu.
Sitten se älytön termimeri, jota psykologit soveltavat, eikä kukaan (mukaan lukien psyklogit itse) osaa tai halua määritellä mitä käsitteet tarkoittavat.
Huonoin vaihtoehto tutkinnolle onkin mielestäni lukea kriittisiä ihmistieteiä psykologin ammatin ohessa. Kliininen käytäntö ja kriittinen ajattelu on aiheuttavat sellaista ristiriitaa, että ammatin harjoittamisesta tulee herkästi hyvin hankalaa.
neonomide, itseasiassa ruoan sulamisen kannalta on parempi syödä proteiinit ensin ja sitten vasta kasvikset.
VastaaPoistaNeonomide, kriittisen filosofian lukeminen ei helpota myöskään lääkärin työtä, ihan allekirjoittaneen omakohtaisen kokemuksen perusteella ;)
VastaaPoistaDiabeetikko Jussi Kuusela laihdutti 30 kiloa yhtä "epätieteellisesti" kuin "insinööri Jussi Tervonen". Lue juttu MTV:n Studio 55:stä. Jussi kutsuu Diabetesliiton ohjeita "saattohoidoksi".
VastaaPoistaPainonhallinta on yksinkertaisin asia maailmassa kun sen tekee itselleen sopivimmalla tavalla. Painoa tänään 26 kg vähemmän kuin 4v sitten. Päivääkään en koe laihduttaneeni.
VastaaPoistaJengi sortuu yösyömiseen? Mä olen syönyt vähän väliä yöllä jos satun heräämään ja on nälkä. Mitä ihmeen sortumista se on?
Sami Uusitalo
Vieläkin tehdään dieteistä "salatiedettä".
VastaaPoistaOlen todella samaa mieltä, kun vastaaja alussa tuosta koohtuulisesti kaikkea jututsta. Se on täyttä fuulaa. Jos olet esim. hiilari narkkari, niin sopivasti sokeria ei ole edes se 10% ruokavaloin kaloreista. Vain voiko narkkari ja alkkis ottaa vaan viivan tai drinkusun ja se on jopa suotavaa??
Toiseksi kauhea syyllistäminen jos ei onnistu. Millon syytetään salaa syömisestä tai, että pisteitä ei ole laskettu oikein. Milloin on liikuttu liian vähän ja milloin mitä. Koskaan ei epäillä neuvojen toimivuutta. Esim. pistelaskun aikana en laihtunut, niin syyteltiin milloin mistäkin. Tosiasia oli, että merkitsin joka helvetin suupalan ja liikuin lähes 10 h viikossa. Heitin pisteen laskut sivuun ja aloin syömään jopa sitä parjattua karkkia kerran vkossa (pisteleasku kaudella en syönyt), niin jo alkoi paino lähteä, kun kalorit tuplaantui.
T: Liimaletti
"Jos koostat jokaisen aterian vihanneksista ja lihasta niin dieetillä on helppo pysyä. Sitten 5-7 päivän välein herkkuateria."
VastaaPoistaHöpöhommaa. Herkkuja pitää saada syödä juuri silloin kun mieli tekee ja niin paljon kuin mieli tekee samoin kuin tavallista ruokaakin. Sillä tavoin minä laihdutin.
Mikään kuuri, missä joutuu käyttämään tahdonvoimaa, ei tule elämänmittaisesti onnistumaan. Laihdutuksen avain on ohjata omat himot laihtumiseen. Siksi ruoka-aineiden kieltäminen tai herkuista pidättäytyminen on höpsön hommaa.
"Höpöhommaa. Herkkuja pitää saada syödä juuri silloin kun mieli tekee ja niin paljon kuin mieli tekee samoin kuin tavallista ruokaakin. Sillä tavoin minä laihdutin.
VastaaPoistaMikään kuuri, missä joutuu käyttämään tahdonvoimaa, ei tule elämänmittaisesti onnistumaan. Laihdutuksen avain on ohjata omat himot laihtumiseen. Siksi ruoka-aineiden kieltäminen tai herkuista pidättäytyminen on höpsön hommaa."
no miten kukaan ikinä sitten lihoaa?!?
Kyllä se tahdonvoima on avain laihtumisessa.
"Kyllä se tahdonvoima on avain laihtumisessa"
VastaaPoistaEi ole. Kukaan ei pysty korventamaan itseään lopun ikäänsä. Näin painonhallinnan on tapahduttava sellaisella ratkaisulla, jossa ihminen tuntee voivansa hyvin.
Tahdonvoima pinnistelyt johtavat vain ikuiseen jojolaihdutukseen.
Sami Uusitalo
"Ei ole. Kukaan ei pysty korventamaan itseään lopun ikäänsä. Näin painonhallinnan on tapahduttava sellaisella ratkaisulla, jossa ihminen tuntee voivansa hyvin.
VastaaPoistaTahdonvoima pinnistelyt johtavat vain ikuiseen jojolaihdutukseen.
Sami Uusitalo"
Siis mitä hemmettiä? Kyllä se on tahdonvoimaa millä entinen alkoholisti on juomatta ja entinen herkuttelija herkuttelematta. Ei se ole mitään muuta. Tietenkin oikeanlaisella ruokavaliolla ei herkkuja edes tee mieli.
Jostain sen laihtumisen on lähdettävä. Eihän kukaan ikinä lihoisi, jos pystyisi syömään siististä.
Miksi laihduttamisen täytyisi tarkoittaa itsensä korventamista ja kärsimistä? Miksi olet alunperin edes lihonnut? Etkö ole syönyt miten haluat? Vai onko joku pakottanut sinut syömään ja olemaan liikkumatta?
Ei laihtumisessta ole avainasemassa ruokavalio tai liikunta vaan se mielentila... tahdonvoima. Vai onko tässä kyse jostain terminologisesta erimielisyydestä?
"Tahdonvoima pinnistelyt johtavat vain ikuiseen jojolaihdutukseen". Olen niin samaa mieltä! Jo tokkiinsa tahdonvoimalla lähdetään liikkeelle mutta pysyvä muutos vaatii aktiivista uusien, itselleen sopivien juttujen etsimistä. Pätee myös alkoholismin hoitoon.
VastaaPoista"Siis mitä hemmettiä? Kyllä se on tahdonvoimaa millä entinen alkoholisti on juomatta ja entinen herkuttelija herkuttelematta. Ei se ole mitään muuta."
VastaaPoistaKuuntele kun sinulle puhutaan. Minä lihoin ravitsemusvalistuksen harhaajohtavilla ohjeilla 27 kg. Nyt olen laihtunut paremmilla ohjeilla 26 kg. Minun tahdonvoimani ei ole yhtään sen suurempi nyt kuin silloin kun lihoin. Tahdonvoima ei asiaa ratkaise vaan se mitä syö.
"Vai onko joku pakottanut sinut syömään ja olemaan liikkumatta?"
Kuten jo sanoin minua ohjattiin väärään suuntaan ja viallinen tärkkelyspainotteinen ravitsemus oli lihomisen syynä.
Mistä vedät sen johtopäätöksen etten ole liikkunut? Haastan sinut 1000m juoksuun (alle 4min), taljavetoon (150kg) ja painiin (183cm/91kg). Mitäs arvelet kuinka hyvin pärjäät. Taidat olla samaa lajia kuin kaikki muutkin raakkujat, et pärjää edes lahjattomalle entiselle läskille.
"Ei laihtumisessta ole avainasemassa ruokavalio tai liikunta vaan se mielentila... tahdonvoima. Vai onko tässä kyse jostain terminologisesta erimielisyydestä?"
Eikä ole, vaan kyse on väärästä ravitsemuksesta, ravitsemuksen perusrunko on väärin, liian tärkkelys+muu hiilaripainotteinen - ainakin minun kohdallani oli ja myös monen muun. On niitä tietty joitain joille kalja ja sipsit maistuvat liikaa ja näiden välttely korjaisi painon.
Esim. Saska Tuomasjukka ja Mikael Fogelholm inisevät aina että me lihavat - tai entiset sellaiset emme harrasta urheilua. Kokeillaas nyt sitä painia, eikös se ole urheilua? Kumpi menee kanveesiin, urheilua harrastamaton entinen läski vai em. heput ja sinä?
Sami Uusitalo
Minua rassaa tuo lihavat -> eivät liiku -argumentti, koska se sisältää aina oletuksen, että läskit ovat laiskoja möhöttäjiä, joiden pitää nostaa itseään niskasta kiinni.
VastaaPoistaNimittäin insuliinitasoja lääkkeillä lapsilla alentaneissa tutkimuksissa lapset ovat alkaneet SPONTAANISTI liikkumaan kun insuliinitasot ovat laskeneet. Jopa sellaiset lapset, joita ei ole saatu aiemmin liikkumaan kirveelläkään. (mm. Lustig et al.)
Lustig itse hoitaa lihavia lapsipotilaitaan sokerikiellolla ja myöntää, että alakarppaus toimii vastaavalla tavalla - vaikuttamalla insuliini/leptiinimetaboliaan suotuisasti. Hän vain ei muutoin kannata alakarppaamista, koska sokerikielto toimii eikä rajoita liikaa lasten ruokavaliota sosiaalisesti.
Lihavat myös kuluttavat enemmän samoja juttuja tehdessään kuin normaalipainoiset, joiden pitää liikkua *enemmän* pysyäkseen hoikkina. Miksi he pysyvät hoikkina ?
Kun äskettäin tehdyssä tutkimuksessa hiirille annettiin omega 6-rasvahappoja samassa suhteessa mitä länsimainen ihminen nykyään saa suhteessa kolmosiin. Mitä tapahtui ?
Hiiret lihoivat joka_sukupolven_myötä enemmän ja enemmän:
http://www.physorg.com/news198518697.html
Täytetään ne nuorena pullistetut rasvasolut sokerilla niin tulee vielä parempi efekti:
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100621091203.htm
Sami, viljat ja etenkin vehnä aiheuttavat leptiiniresistenssiä:
http://www.biomedcentral.com/1472-6823/5/10
Samoin fruktoosi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18703413
Leptiiniresistenssiä voidaan pitää metabolisen oireyhtymän ensimmäisenä oireena:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16129731
Ihmisillä jo fruktoosiannos 1,5 g painokiloa kohden nosti leptiinitasoja 48% vain yhden kuukauden aikana, pohjustaen leptiiniresistenssiä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17158419
Jo Albert Einstein viisaasti sanoi, että pitäisi pyrkiä mahdollisimman yksinkertaiseen teoriaan, muttei *liian* yksinkertaiseen.
Eli päädymme siihen kysymykseen jengi edelleen niputtaa niin herkästi hiilihydraatteja yhteen, kun selitys ei ole mitä ilmeisimmin pelkässä tärkkelyksessä ?
Eräät maailman terveimmistä nykykulttuureista elävät lähes pelkästään tärkkelyksellä (Okinawa, Kitava, Trobriandit). Toisaalta Välimeren ympäristössä diabetes yleistyy valtavaa tahtia, Pohjois-Eurooppaan verrattavasti. JOku tekee asiat oikein, toiset väärin.
Toki suomalaisten geenistö voi tässä mielessä erota jonkin verran ihan perustellusti, mutta pointtini on ettei meidän tarvitse olla näistä(kään) asioista eri mieltä.
Sen sijaan olisi hyvä keskittyä todennäkösempiin *oikeisiin* pahiksiin, joista olen kirjoitellut tänne jo niin paljon että sormiin koskee. Onko tieteellisemmän keskustelun oltava vaikeaa ?
"Eli päädymme siihen kysymykseen jengi edelleen niputtaa niin herkästi hiilihydraatteja yhteen, kun selitys ei ole mitä ilmeisimmin pelkässä tärkkelyksessä ?"
VastaaPoistaSelitys ei missään tapauksessa ole pelkässä tärkkelyksessä. Toisaalta keskimääräinen punkero saa imeytyvästä hiilihydraatista suurimman osuuden nimenomaan tärkkelyksestä. Pienikin painopisteen muutos runsaasta tärkkelyksestä prot. rasva akselille voi aiheuttaa dramaattisia tuloksia.
Oman lapseni kohdalla ao. ohjeeni päiväkotiin aiheuttivat 10%-yks. ylipainon korjaantumisen kuudessa viikossa. Ko. ajanjaksosta lapsi oli yhden viikon minun luonani saaden hiilareita n. 60-150g/päivä
Ohjeeni päiväkotiin olivat:
1. Pienentäkää peruna, riisi ja pasta-annosta.
2. Mahdollisuuksien mukaan lisätkää kala/liha annosta.
3. Raasteita ja vihanneksia voi syödä surutta, mutta niitä ei tarvitse tuputtaa.
4. Leipänä mieluummin näkkäri/hapankorppu kuin sämpylä tai ruisleipä. - tämä pienentää imeytyvän hiilihydraatin noin puoleen yhtä palasta kohden.
5. Maitoa/mehua yksi lasi per ateria.
Tämä siis viime vuonna. Kuuden viikon jälkeen terkkari hyppi tasajalkaa ja ihmetteli kuinka olimme saavuttaneet näin loistavat tulokset näin lyhyessä ajassa.
Päiväkoti meni kiinni. Lapsi jäi vastuuntuntoiselle ravitsemusterapeutin näkemyksiä myötäilevälle lääkäriäidilleen, joka tietää että täytyy syödä paljon täysjyvää ja hedelmiä. Kesän kuluessa lapsen uloste muuttui täysin velliksi, tissit hyytelöityivät, lihakset heikkenivät, pituuskasvu hidastui ja ylipaino kääntyi nousuun.
Jos joku on ihmetellyt katkeruuteni syvintä syytä niin tässä se nyt on kaikkien tarkasteltavaksi.
Sami Uusitalo
"Kuuntele kun sinulle puhutaan. Minä lihoin ravitsemusvalistuksen harhaajohtavilla ohjeilla 27 kg. Nyt olen laihtunut paremmilla ohjeilla 26 kg. Minun tahdonvoimani ei ole yhtään sen suurempi nyt kuin silloin kun lihoin. Tahdonvoima ei asiaa ratkaise vaan se mitä syö."
VastaaPoistaNo mutta edelleenkin on se juttu että vaihtoehtoina on syödä paskaa ja syödä hyvin. Hyvin syöminen on asteen verran vaikeampaa kuin huonosti syöminen. Edelleen sen valinnan joutuu tehdä. Ja nupista on se on kiinni että syö paremmin. Niin kuin aikaisemmin sanoin niin oikeanlaisella ruokavaliolla ei sitä tahdonvoimaa tarvitse käyttää niin paljon, niin kuin sinullekin on käynyt.
"Kuten jo sanoin minua ohjattiin väärään suuntaan ja viallinen tärkkelyspainotteinen ravitsemus oli lihomisen syynä."
Edelleenkin sinulla on vaihtoehdot. Tärkkelyspitoinen tai proteiini ja rasvapitoinen ruokavalio. Sinä sen päätöksen teit ja sinä olet jättänyt tärkkelykset pois.
"Mistä vedät sen johtopäätöksen etten ole liikkunut? Haastan sinut 1000m juoksuun (alle 4min), taljavetoon (150kg) ja painiin (183cm/91kg). Mitäs arvelet kuinka hyvin pärjäät. Taidat olla samaa lajia kuin kaikki muutkin raakkujat, et pärjää edes lahjattomalle entiselle läskille."
En ole väittänyt ettetkö olisi liikkunut. Kysyin sinulta selvittääkseni että miksi alunperin lihoit ja se on tullut selväksi.
Juokseminen ei minua kiinnosta. Yhtä tyhmää hommaa kuin tärkkelyksen syöminen. Voimaharjoittelu parantaa insuliiniherkkyyttä ja sen vuoksi se on ylivertainen harjoittelumuoto. Ihmisten pitäisin harrastaa enemmän voimamies-tyylistä harjoittelua kuin mitään juoksentelua, ellei sitten ole sprinteistä kyse.
"Eikä ole, vaan kyse on väärästä ravitsemuksesta, ravitsemuksen perusrunko on väärin, liian tärkkelys+muu hiilaripainotteinen - ainakin minun kohdallani oli ja myös monen muun. On niitä tietty joitain joille kalja ja sipsit maistuvat liikaa ja näiden välttely korjaisi painon."
Ravitsemusta se perusrunkokin on. Sehän nyt on selvä että valtion suositukset ovat aivan väärät ja perseestä. Täyttä paskaa, joka tuhoaa kansakunnan terveyden.
"Esim. Saska Tuomasjukka ja Mikael Fogelholm inisevät aina että me lihavat - tai entiset sellaiset emme harrasta urheilua. Kokeillaas nyt sitä painia, eikös se ole urheilua? Kumpi menee kanveesiin, urheilua harrastamaton entinen läski vai em. heput ja sinä?"
Mikael Fogelholm nyt on aivan perseestä ja puhuu aivan täyttä paskaa. Olen samaa mieltä lihavien liikkumattomuudesta. Ei se lihoaminen ole siitä kiinni. Kyllä se laihtuminen on ruokavaliosta kiinni ja nopein keino laihtua on ruokavalion muuttaminen ei liikunnan lisääminen. Se on vaan niin että kun fogelhomlmilla on insuliiniherkät geenit, että pystyy pupeltamaan tärkkelystä minkä kerkeää eikä liho, niin on vaikea ymmärtää että miksi kolme neljäsosaa ihmisistä tai ehkä jopa neljä viidesosaa ihmisistä ei tähän pysty.
Paini on minun mielestä hienoa urheilua, olympialaji. Jälleen yksi laji mitä ihmisten tulisi harrastaa ennemmin kuin pitkäkestoista aerobista.
"Tämä siis viime vuonna. Kuuden viikon jälkeen terkkari hyppi tasajalkaa ja ihmetteli kuinka olimme saavuttaneet näin loistavat tulokset näin lyhyessä ajassa.
VastaaPoistaPäiväkoti meni kiinni. Lapsi jäi vastuuntuntoiselle ravitsemusterapeutin näkemyksiä myötäilevälle lääkäriäidilleen, joka tietää että täytyy syödä paljon täysjyvää ja hedelmiä. Kesän kuluessa lapsen uloste muuttui täysin velliksi, tissit hyytelöityivät, lihakset heikkenivät, pituuskasvu hidastui ja ylipaino kääntyi nousuun.
Jos joku on ihmetellyt katkeruuteni syvintä syytä niin tässä se nyt on kaikkien tarkasteltavaksi.
Sami Uusitalo"
Toi on kyllä täysin perseestä. Sääliksi käy sinua ja lastasi. Kyllä toi vituttaa minuakin tuollainen. Pakotetaan lapset lihoamaan ja oppimaan huonoille tavoille. Vedetään vaan kauheat määrät tärkkelystä vihannesten ja lihan kustannuksella.
t. Sama anonyymi jonka haastoit painiotteluun.
Kun syö OIKEIN ei tarvitse tahdonvoimaa.
VastaaPoistaLuulin aina, että olen heikko eikä minulla ole itsekuria, kun en voi olla pupeltamatta karkkia vaikka olin yli 25 v.
Siinä ei ole missään tahdonvoimasta kiinni vaan siitä, että ei mussuta mössö hiilareita roppakaupalla ja hoitaa suolistohiivansa kuntoon, niin himot loppuu. "Valitettavasti" se saattaa vaatia jopa viikkojen mittausta vhh:ta.
Kun menen kaupaan minun ei todellakaan tarvitse taistella erilaisten hyllyjen edessä ja jos mulla on jotain hyvää pakkasessa tai suklaata kaapissa, niin sittenpähän on. Ei ne sieltä mihinkään karkaa. Ennen pottu, leipä, makarooni mössöllä eläessä kiersin jatkuvasti kaappeja ja keksin mitä erikoisimpia juttuja, että makeanhimoni tyydyttyy.
Siinä ei kuule auta 20 min odottelut, vesilasit eikä lenkit, kun hiilarihimosella himot hyrrää. Sekin on ihan paska puhetta.
Nykyajan moska "ravinnolla" hormooni ongelmat tulevat vielä yleisimmiksi. Nyt jo on hirveästi näitä af tyyppejä. Itsekkin juoksin ja punttasin kielivyön alla tunti tolkulla viikon aikana, söin 1200 kaloria ihmettelin, kun en laihdu. No sainpahan ainakin kropan ihan paskaksi joka ei tunnu toipuvat IKINÄ. Tästä syystä en myöskään jaksa/pysty käymään töissä joten kyllä sillä turhalla juoksemisella ja itsensä näännyttämisellä voi saada kroppansa OIKEASTI rikki. Ilmeisesti kuitenkaan esim. minua ei kannata hoitaa, koska on parempi, että ihminen makaa kotona, kuin ottaa labroja ja hoitaa potilasta. No toki moista af ei suomessa kukaan sairasta koska sitä tautia vaan "ei ole. Kaikki tieto melkein on englannin kielellä ja suomessa ei osaa hoitaa, kun pari lääkäriä. Huono yhtälö toisella puolen suomea oleva lääkäri jolle ei tahdo saada aikoja ja työttömyys.
Itse en toistaiseksi ole näinä kuukausina onnistunut saamaan yksin itseäni kuntoon. Pientä pilkettä on välillä ollut, mutta ei mainittavaa.
Enkä usko, että itseä joka päivä rankaisemalla kovin pitkälle pötkii.
T: Liimaletti
Allaolevaan lainaukseen: alkoholismi on sairaus, joka seuraa ihmistä hautaan saakka. Miltä kuulostaa jos sanoisimme, että diapeetikko tarvitsee vain tahdonvoimaa. Alkoholisti voi elää hyvää elämää ilman sairauskohtauksia, aivan kuten diapeetikkokin, mm. karsimalla elämästään joitakin asioita. Mielen hoitaminen AA-ryhmissä säännöllisesti on taannut minulle 35 vuotta tervettä, raitista elämää ilman sairauskohtauksia, vaikka alkoholismi sairautena ei minusta poistu.
VastaaPoista- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anonyymi kirjoitti... keskiviikko, elokuu 11, 2010 11:09:00 ip. "Siis mitä hemmettiä? Kyllä se on tahdonvoimaa millä entinen alkoholisti on juomatta ja entinen herkuttelija herkuttelematta. Ei se ole mitään muuta."
Kuuntele kun sinulle puhutaan. Minä lihoin ravitsemusvalistuksen harhaajohtavilla ohjeilla 27 kg. Nyt olen laihtunut paremmilla ohjeilla 26 kg. Minun tahdonvoimani ei ole yhtään sen suurempi nyt kuin silloin kun lihoin. Tahdonvoima ei asiaa ratkaise vaan se mitä syö.
"Allaolevaan lainaukseen: alkoholismi on sairaus, joka seuraa ihmistä hautaan saakka. Miltä kuulostaa jos sanoisimme, että diapeetikko tarvitsee vain tahdonvoimaa. Alkoholisti voi elää hyvää elämää ilman sairauskohtauksia, aivan kuten diapeetikkokin, mm. karsimalla elämästään joitakin asioita. Mielen hoitaminen AA-ryhmissä säännöllisesti on taannut minulle 35 vuotta tervettä, raitista elämää ilman sairauskohtauksia, vaikka alkoholismi sairautena ei minusta poistu. "´
VastaaPoistaAlkoholismi on riippuvuus. Samalla tavalla voi olla riippuvainen sokerista, tärkkelyksestä, kipulääkkeistä, suklaasta, limuista, heroiinista jne. Riippuvuus on niin fyysistä kuin psyykkistä. Fyysinen riippuvuus menee paljon nopeammin ohi kuin psyykkinen ja sitä joutuu hoitamaan koko elämänsä.
Korkea ravinnon proteiinipitoisuus lisää kuolleisuutta. Miksi ihmeessä suosittelette sellaista ruokavaliota?
VastaaPoistaP. Lagiou, S. Sandin, E. Weiderpass, A. Lagiou, L. Mucci, D. Trichopoulos, ja H.-O. Adami: Low carbohydrate–high protein diet and mortality in a cohort of Swedish women Volume 261 Issue 4 Page 366 - April 2007. Journal of Internal Medicine. Viitattu 29.3. 2007. (englanniksi) "A diet characterized by low carbohydrate and high protein intake was associated with increased total and particularly cardiovascular mortality amongst women. Vigilance with respect to long-term adherence to such weight control regimes is advisable."
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2796.2007.01774.x/abstract;jsessionid=9B788360D1485EC574FCAC3EA02BF480.d02t02
"Korkea ravinnon proteiinipitoisuus lisää kuolleisuutta. Miksi ihmeessä suosittelette sellaista ruokavaliota?"
VastaaPoistaKummassakohan tilanteessa minun henkilökohtainen sairastumisen ja ennenaikaisen kuoleman riskini on suurempi:
1) Enemmän hiilareita ja vähemmän protskua puputtavana 117 kiloisena
2) Vähemmän hiilareita ja enemmän protskua puputtavana 90 kiloisena
Niin... ja en minä suosittele yleisenä suosituksena yhtään mitään. Väitän vain että moni lihava kärsii samasta kuin minä aikoinaan - liian hiilarivoittoisesta ruokavaliosta
Linkkisi tutkimuksessa mainittiin ainoastaan vhh:n ja protskun vaikutuksesta naisiin, kuis miehet? Toisaalta vhh:ta on käyttänyt niin moni lihava, että tästä ryhmästä löytyy varmasti enemmän sairastumispotentiaalia kuin ihmisistä keskimäärin - siis siitä johtuen että ovat olleet lihavia.
Sami Uusitalo
"Toisaalta vhh:ta on käyttänyt niin moni lihava, että tästä ryhmästä löytyy varmasti enemmän sairastumispotentiaalia kuin ihmisistä keskimäärin"
VastaaPoistaMiten perustelet tuon?
Omassa tuttavapiirissä tiedän 4, jotka ovat kokeilleet VHH:ta. Kaikki he ovat mielestäni aika lähellä normaalipainoa. Tämä ei ole kuitenkaan peruste millekään väitteelle.
ps. ko. tutkimuksessa oli n 42 000 naista.
Tässä toinen tutkimus, jossa oli mukana sekä miehiä että naisia, yhteensä 113 230 henkeä. Samat tulokset. Jatkuvasti vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän proteiineja sisältävä dieetti lisää merkittävästi kuolleisuutta.
VastaaPoistahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17136037
Mahtaneeko olla olemassa sellaisia tutkimuksia, joissa lasten dieettejä vertaillaan? Jos lapsi jo nuorena alkaa dieetille, joka pitkäaikaisena lisää kuolleisuutta, lienee se vielä vahingollisempaa...
Kyllä se on niin että erilaisia dieettejä kuten vhh:ta kokeilevat lähes vain ja ainoastaan ylipainoiset laihduttajat tai sitten alipainoiset laihduttajat. Eivät normaalipainoiset tai hyväkroppaiset ala muuttaa dieettiään. Alipainoisilla ja ylipainoisilla on muutenkin suurempi riski kuolla nuorempana.
VastaaPoistaOlisi kiva tietää hieman enemmän noista tutkimuksista. Esim että mikä on korkeaproteiininen, matalahiilarinen dieetti määritelmältään.
Koko tutkimus löytyy täältä:
VastaaPoistahttp://folk.ntnu.no/lyngbakk/artikler/trichopoulou.pdf
Pari huomiota: tutkimus ei käsittänyt 113 230 henkeä, vaan henkivuotta jona aikana tapahtui 455 kuolemaa, tutkituista suurempi osa oli naisia, ja noudattivat Kreikkalaista ruokavaliota.
Lisäksi tutkituissa ei juurikaan ollut varsinaisia VHH:n noudattajia. Vain 5.9% Söi alle 140g hiilihydraattia päivässä. Lopun tulkinnan jätän paremmin ravintotiedon ja lääketieteen tutkimuksia tulkitseville.
Models 1 and 2 are non-isocaloric because
total energy intake was not controlled for (inclusion in these models of total energy intake, as well as all energy generating nutrients would create collinearity problems). In model 1, increasing protein intake was significantly associated with total mortality, whereas increasing carbohydrate intake was associated with nonsignificant reduction of this mortality. In model 2, the LC/HP score (absolute values) was positively associated with mortality, although the association did not reach statistical significance (P¼0.14). Models 3 and 4 are, as they should be, isocaloric, because energy intake was controlled for. In model 3, mortality was significantly associated with reduction of energy-adjusted carbohydrate intake and nonsignificantly with increasing protein intake. This model, however, does not specify the complementary changes that have to be introduced for the preservation of total energy intake, when carbohydrates and proteins change. Model 4 is the most appropriate as it is both isocaloric and changes in the LC/HP score are essentially unrelated to total energy intake. In this model, increasing LC/HP score was significantly associated with mortality (P¼0.001). It is worth noting that in all these models mortality tends to be inversely
associated with intake of unsaturated lipids and positively, although not always significantly, with saturated lipids.
Ja
In our study population, consumption of
carbohydrates, even at the low extreme of the distribution, was higher than that advocated by the prescribed lowcarbohydrate diets and few individuals consumed more than 20% of their energy from proteins. Nevertheless, it is unlikely that at the extremes of the low-carbohydrate–highprotein intake distribution there would be a reversal of the trend evident in our study population
-ff
"Tässä toinen tutkimus, jossa oli mukana sekä miehiä että naisia, yhteensä 113 230 henkeä. Samat tulokset. Jatkuvasti vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän proteiineja sisältävä dieetti lisää merkittävästi kuolleisuutta.
VastaaPoistahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17136037"
Miksi sitten kontrolloiduissa tutkimuksissa rasva ja proden lisääminen on parantanut verimarkkereita jopa painon pudotuksesta riippumatta ?
Makkaraa ja muita prosessoituja teurasjätteitä syömällä todellakin voi lisätä sairastumisriskiään, mutta näitä tekijöitä on aniharvoin kontrolloitu. Puhumattakaan muusta ruokavaliosta ja elintavoista.
Kontrolloitiinko niitä ?
Lisäksi olisi aivan erinomaista nähdä YKSIKIN biologinen mekanismi, joka selittäisi assosiaatioita. Jos sitä ei ole, eivätkä interventiotutkimukset kykene (kuten eivät ole kyenneet) toistamaan tulosta, tulos on täysin hyödytön.
Lisäksi alakarpin voi tehdä myös alemmalla proteiinin saannilla ja lisäämällä rasvoja.
Kyllä ne kaikki tutkimukset on peilattava yksilön tilanteeseen. Itse olen lisännyt proteiinin suhteellista ja absoluuttista määrää viimeksi kuluneiden reilun kolmen vuoden aikana.
VastaaPoistaMinulle on aivan yks. ja sama aiheuttaako punainen liha suuremman peräsuolensyöpäriskin tai isompi prot. suuremman ennenaikaisen kuoleman riskin. Voin itse paremmin ja se on ainoa asia jolla minulle on merkitystä.
Sami Uusitalo
Minua ei kyllä kukaan ole käskenyt vhh:lla syömään lisää proteiinia. Nyt ei tule mieleen yhtään juttua, että kukaan olisi ketään käskenyt. Sen tiedän, että proteiinia syödään normaaliin tapaan. Esim. moni bodari vetää paljon enenmmän proteiinia, kun karppaaja.
VastaaPoistaElämän kokemus se on kai joka opettaa ymmärtämään lukemaansa, koska ilmeisesti pelkästään lukemalla ei asiaansa sisäistä jos on sellainen mielenlaatu, että luulee olevansa aina oikeassa ja tietävänsä kaiken. Viittaan tuohon tahdonvoima asiaan.
Silmien avaaminen voi opettaa monelle paljon. Kyllä hyvä kroppaiset ja normaali painoniset alkavat muuttamaan ruokavalioa. Kerron sen sulle nyt jos et sitä muuten tiennyt.
Niitä on fitness urheilijat, urheilijat,ikuiset laihuttajat, anorektikot, bulimikot, normaalit ihmiset mitä se ikinä onkaan, kiusatut ja haukutut jne jne syystä tai toisesta.
Kuka kontrolloi mitä aiheuttaa, viina, tupakka, liikkumattomuus, einekset, selibaatti, sipsit, gmo ruoka, (lääkkeet) jne? Ei! Se tulos vaan on, niin nähtävissä ilman tutkimusta ;)
T: Toivottavasti elämä teitä opettaa
"Lisäksi olisi aivan erinomaista nähdä YKSIKIN biologinen mekanismi, joka selittäisi assosiaatioita."
VastaaPoistaEsimerkiksi tämä:
"# A build-up of ketones in the body can cause all kinds of damage to vital organs such as the liver and the kidneys. The build-up deranges the body's balance of acids and alkalines, causing a condition called acidosis."
Nimimerkki ff:n kommentin perusteella näyttää siltä, että VHH on joko ideologia tai uskonto, joihin kuuluu tosiasioiden kieltäminen tai muuksi selittäminen. Esimerkiksi jos tutkimuksen johtopäätöksestä "Prolonged consumption of diets low in carbohydrates and high in protein is associated with an increase in total mortality." vedetään sellainen oma johtopäätös, että vielä vähemmän hiilihydraatteja (eli varsinainen VHH) vähentäisi - eikä lisäisi - kuolleisuutta, ei enää voi puhua rationaalisesta toiminnasta.
Anonyymi:
VastaaPoista"Voimaharjoittelu parantaa insuliiniherkkyyttä ja sen vuoksi se on ylivertainen harjoittelumuoto. Ihmisten pitäisin harrastaa enemmän voimamies-tyylistä harjoittelua kuin mitään juoksentelua, ellei sitten ole sprinteistä kyse."
Ylivertainen on vahvasti sanottu, suorastaan väärin. Varsinkaan korkeasta verenpaineesta kärsivien ei kannata valita voimaharjoittelua, koska se paksuntaa sydämen seinämiä ja kuten verenpainepotilailla, lopulta vasemman kammion paksuunnuttua sydämen pumppauskyky alkaa selvästi heikentyä. Voimaharjoittelussa kyllä sydän pumppaa verta työtä tekeviin lihaksiin, mutta veri ei palaa takaisin yhtä nopeasti.
Toisin on mainitussa juoksussa ja kestävyyslajeissa, joissa lihastyö kierrättää verta tehokkaasti ja veri palaa laskimoiden kautta nopeasti takaisin sydämeen. Ja mitä enemmän verta palaa takaisin, sitä enemmän sydän täyttyy ja lopulta tilavuus kasvaa sekä supistumisvoima lisääntyy.
Tästä johtuen voimailuharrastajilla on kestävyyslajien harrastajia huomattavasti suurempi leposyke (suomeksi: huono asia) sekä heikompi sydämen pumppauskyky.
Nämä asiat vaikuttavat oleellisesti ihmisen terveyteen ja jokapäiväiseen elämään!
-xx
Väittääkö joku, että hiilarin puputtaminen muka ei lisää kuolleisuutta? Tai muuta ongelmaa. Kukaan ei käske olemaan ketoosissa ja kardiologi Atkins painotti, että pitää etsiä itselle sopiva hiilari määrä. Heikkilä puhuu yli 70 g ja hormoonivammasille n. 150 g. Kaikki karppaajat ei ole ketoosissa, kaikille ei siitä tule edes hyvä olo.
VastaaPoistaOn tullut antikarppaus uskonto joka ei voi hyväksyä, että toiset rajoittamalla paska hiilareita voi hyvin. Taita pieni kateuden siemen olla itänyt, kun itsellä vielä himottaa pullaa ja pussi kaljaa ja muita pitää parjata.
Onhan meillä suomenkielisiäkin tutkimuksia kuten esim. yksi pohjois-korea eikun -karjala tutkimus ja siitäkään en vetäisi kovin paljon johtopäätöksiä
T: Limanuljaska
Kuulantyöntäjät ja muut voimalajien harrastajat syövät absoluuttisena massana 200-500% enemmän proteiinia kuin valtaväestö. Eikö proteiinien haitat pitäisi näkyä hirvittävällä tavalla näiden keskuudessa?
VastaaPoistaEpidemiologisissa tutkimuksessa, kuten edellä, ei päästä varmaan syy-seuraus-suhteeseen, oli se otoskoko kuinka suuri hyvänsä.
Sami Uusitalo
Minusta siihen ei tarvita mitään uskontoa, että osaa lukea tieteellisiä tekstejä ja kyseenalaistaa tai etsiä vaihtoehtoisia perusteita _hypoteesille_.
VastaaPoistaVHH-uskovaiseksi olen vähän omituinen kun lähes kokoajan palvon epäjumalia. Enemmän uskovaisuutta vaatii se, että poimii yhden lauseen epämääräisestä tutkimuksesta (joka selviää monin tavoin rajoittuneeksi kun lukee siitä muutakin kuin sen abstractin...) ja kuvittelee voivansa sillä aukottomasti perustella mitä vain.
Olen kylläkin tiedeuskovainen, eikä kaikki mitä lukee internetissä ole totta, eikä edes vaikka sen olisi kirjoittanut tutkija. Tutkimuksia pitää ymmärtää ja tulkita sen sisällön mukaan. Yksinkertaisin tulkinta ei aina ole oikea, vaikka voikin olla.
Sen sijaan, että olisit lukenut ja kommentoinut itse tutkimusta kekseit sieltä vain sen yhden lauseen, joka ei ainakaan minulle kerro juuri yhtään mitään. Tutkimuksen tekstistä ei käy esimerkiksi millään tavalla selville, kuinka terveellinen muuten oli näiden proteiinia enemmän syövien ruokavalio. Voin vain olettaa ettei sitä ole tutkittu ollenkaan. Näin esimerkiksi, jos tuo proteiinilisä tulee pekonista ja makkarasta voin hyvin kuvitella, että vika voisi olla muussakin kuin proteiinissa. Mutta tätäkään ei kerrota...
-ff
Sami, ehkä sulla on muutakin kuin MUTUa väitteidesi tueksi? Ovatko voimalajien harrastajat erityisen pitkäikäisiä? En usko.
VastaaPoistaHmm...siis kaksi tutkimusta, joissa molemmissa on sama tekijä (Trichopoulos D.)? Onko KUKAAN muu tullut samaan johtopäätökseen?
VastaaPoistaEttei vaan olisi taas niitä nykypäivän "tutkimuksia".
"Sami, ehkä sulla on muutakin kuin MUTUa väitteidesi tueksi? Ovatko voimalajien harrastajat erityisen pitkäikäisiä? En usko."
VastaaPoistaJa jos he kuolisivatkin keskimääräistä nuorempana, niin kuka todistaa, että se johtuu suuremmasta proteiinin saannista. Muuten, he syövät myös enemmän hiilareita kuin tavan kansa. Edellinen valtavasta ruokamäärästä johtuen.
Sami Uusitalo
"Enemmän uskovaisuutta vaatii se, että poimii yhden lauseen epämääräisestä tutkimuksesta (joka selviää monin tavoin rajoittuneeksi kun lukee siitä muutakin kuin sen abstractin...) ja kuvittelee voivansa sillä aukottomasti perustella mitä vain."
VastaaPoista- se yksi lause oli tutkimuksen tekijöiden oma johtopäätös (Conclusion) tutkimuksestaan, se siis tiivisti koko tutkimuksen.
- tutkimuksen "epämääräisyys" on vain sinun mielipiteesi, ei objektiivinen totuus
- toisin kuin valheellisesti väität, en ole perustellut sillä mitä vaan
Tuollaiset emotionaaliset purkaukset ovat epärationaalisia - eli osoitus joko ideologiasta tai uskonnosta.
Urheilijat myös kuluttavat ne hiilarinsa - oletko tsekannut mitä Michael Phelps syö treenipäivinä ?
VastaaPoistaEn edelleenkään saanut yhtään lähdeviitettä siitä, miten proteiinin saannin lisääminen ja ketoaineet vahingoittavat vaikkapa maksaa ja munuaisia. Vain irrotetun lainauksen. Ettei taas olisi sekoitettu lahjakkaasti ketoaineita ja ketoasidoosia toisiinsa ?
Ihmiset ovat saaneet luonnossa paljon enemmän proteiinia ravinnostaa kuin nykyisin ja rasvaa keskimäärin vielä enemmän. Evolutiivisesti tarkastellen proteiinin saannin lisäämisen haitat ovat hyvin outo johtopäätös.
Ketoaineet myös korjaavat kudoksia mm. aivoissa ja sydämessä ja ehkäisevät _hiilihydraateista_ seuraavaa AGE-myrkkyjen aiheuttamia vaurioita.
"Hmm...siis kaksi tutkimusta, joissa molemmissa on sama tekijä (Trichopoulos D.)?"
VastaaPoistaTrichopoulos on lyhyen googlauksen perusteella vegetaristitutkimuksia puskeva syöpäepidemiologi.
Tulee tuon proteiinipelottelun suhteen ikävää kaikua huuhaatutkijaksi lopultakin osoittautuneesta Th China Studyn kirjoittaneesta vegaanitutkija Colin Campbellista:
http://www.westonaprice.org/blogs/denise-mingers-refutation-of-campbells-china-study-generates-continued-debate.html
Jos haluaa kritisoida proteiinin määrän lisäämistä painon pudotuksessa, niin mm. nämä tutkimukset riittänevät alkuun:
Brinkworth et al. Int J Obes 2004;28:661-70
Stern et al. Ann Int Med 2004;140:836-7
Foster et a.. New Eng J Med 2003;348:2082-90
Nordmann et al. Ann Int Med 2006;166:285-93
Franz et al. J Am Diet Assoc 2007;107:1755-67
Dasinger et al. JAMA 2005;293:43-53
Truby et al. BMJ 2006; May 2006
McAuley et al. Int J Obes 2005;1-8
Pitkäaikaistutkimuksia:
Lagiou P et al. J Int Med 2007;261:366-74
Trichopoulou et al. Eur J Med 2006;1-7
Kaikissa noissa proteiinin määrän lisääminen ruokavalioon EI osoittautunut hyväksi strategiaksi, käsittääkseni.
Jännittävää siksikin, että proteiini lisää lyhyellä aikavälillä kylläisyyttä ja termogeneesiä.
Neonomide, missä muodossa esihistoriallinen ihminen on mielestäsi saanut rasvaa? Eikös riista useimmiten ole aika vähärasvaista?
VastaaPoistaSami,
VastaaPoistatässä vähän lihaa luiden päälle:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19574095
(pitkäikäisyys urheilulajeittain)
Ilmeisesti kardiovaskulaarista apparaattia rasittavat lajit lisäävät pitkäikäisyyttä. Voimalajeissa tulokset vaihtelevat kovastikin. Oma arvaukseni on, että steroidit sekoittavat pakkaa aika paljon, nehän on liitetty sydänkohtauksiin yms..
Anonyymi sanoi:
VastaaPoistaNeonomide, missä muodossa esihistoriallinen ihminen on mielestäsi saanut rasvaa? Eikös riista useimmiten ole aika vähärasvaista?"
Riistanliha on tosiaan vähärasvaista, mutta rasvaisuus voi vaihdella rajusti vuodenajan mukaan. Lisäksi suuremmilla elämillä on myös suhteessa enemmän rasvaa ja metsästäjä-keräilijät ovat säännönmukaisesti valinneet rasvaisinta riistaa alta pois. Sama idea kuin muillakin petoeläimillä - keskiarvot kertovat vain osan totuudesta.
Rasvaisimmat (ja ravintorikkaimmat) ruumiinosat kuten aivot, munuaisia ympäröivä rasva ja luuydin ovat usein halutuinpia eläimen osia. Eikä ole syytä olettaa, että kaikkia eläimen osia on käytetty ravinnoksi. Ihminen ei voi syödä paljoa 35% enempää proteiinia säännöllisesti ilman ongelmia - tähän on tosin vaikea muutenkaan päästä suuren kylläisyysefektin vuoksi.
Hominidi-linjan herkuttelutaipumus isolla eläinriistalla koki muutama päivä sitten Nature-lehden tutkimuksessa 800 000:n vuoden kelauksen taaksepäin, eli nykyinen varhaisin suurriistan suolestus ajoittuu peräti 3,4 miljoonan vuoden päähän:
http://www.nature.com/news/2010/100811/full/news.2010.399.html
Jos tähän vertaa varhaisinta arviota viljojen käytöstä ravinnoksi, puhutaan vain noin 100 000 vuotta sitten aloitetusta harrasteesta. Viljoista puhuttaessa myös tarkoitetaan esidurraa, jossa ei ole gluteenia, eikä ole mitenkään varmaa ettei durraa ole käytetty mm. koristeluun ja luolamaalauksiin ravinnon sijaan.
Parhaimman tähänastisen näytön perusteella esiäitimme ovat popsineet punaista lihaa noin 340 kertaa aiemmin kuin viljoja.
Rasva-asiasta vielä sen verran, että rannikkokansojen kanssa on usein käyty kauppaa, kosimista (ja kähinää) jodipitoisen ja omegarasvaisen ravinnon saamiseksi. Eri arvioiden mukaan 80% ihmisistä on historiassa asunut rannoilla vesistöjen läheisyydessä, mikä selittää rasvojen ja mineraalien saannin tärkeyttä mm. keskustehermopton kehittymisessä. Jodin puutteesta johtuva kretinismi on edelleen tärkein henkisen kehitysvammaisuuden syy maailmanlaajuisesti.
VastaaPoistaCunnanen hieno kirja Survival of the Fattest selostaa tätä hianosti, tosin itse kirja on törkykallis. Onneksi Animal Pharmin blogaajatohtori on kirjoitellut aiheesta tänne:
http://nephropal.blogspot.com/2010/04/evolutionary-brain.html
http://nephropal.blogspot.com/2010/05/sex-and-omega-3-highly-conserved-nsfw.html
Jostain ne rasvat on yleensä saatu. Tässä arvio joka lienee lähimpänä tämän hetken konsensusta (Cordain ym.):
"...the most plausible... percentages of total energy from the macronutrients would be 19-35% for protein, 22-40% for carbohydrate, and 28-58% for fat."
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/3/682
Vähäproteiinista ja runsashiilarista ruokavaliota on noudatettu lähinnä paikoin tropiikissa. Kalansyönti on yleistynyt mitä kauemmaksi Päiväntasaajasta on menty, mikä hyvältä osin (mm. karibujen ja hylkeiden) ohella selittää rasvansaannin lisääntymistä.
Sitten pakollinen derailaus. Tuolla toisessa aiheessa muistaakseni väitettiin, että kroonisia sairauksia esiintyisi vain kansoilla jotka kypsentävät ruokaansa.
WTF ???
Onko muka kansoja, jotka eivät kypsennä ruokaansa !!??
Minusta tuntuu, että ihmiset asettavat standardinsa turhan alas. Imminstin (immortality institute) keulakuvalle Scott Millerille nauretaan, mutta jätkän valtimoiden kalsiumpisteet ovat nolla ja veriarvot äärimmäisen hyvät. Ruokavaliosta on kaikki neoliittinen moska poissa ja lisäksi käytössä erinomaiset ravintolisät. Ei toki sovi köyhille, eikä hedonisteille.
Proteiinit yhdellä aterialla Warrior Dietin tyyliin ja keho kiittää:
"Conclusions: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes."
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/981
Saattaa myös olla syy, miksi luonnonkansoilla 1-2 ateriaa päivässä on jotakuinkin standardi mm. Cordainin mukaan. Kun ei vedä rasvaa + prodea pitkin päivää, sappinesteitä ehtii muodostua riittävästi rasvan sulattamiseen.
Välipalamussutus on monessa muussakin mielessä outoa touhua, mutta se lienee toisen aiheen juttua sei
Sitten se kasvuhormonihomma - joka toki sivuaa tuota yllä lopussa mainitsemaani tutkimusta. Paastoaminen lisää kasvuhormonitasoja ja vaikuttaa myös kasvuhormonisyklien muotoutumiseen rakentavasti:
VastaaPoistahttp://www.jci.org/articles/view/113450
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/74/4/757
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/50/1/96.full
Tämän täytyy olla osaselittäjänä siinä, miksi useat lukemani yli nelikymppiset paleoäijät ovat kehuneet saaneensa kroppansa elämänsä kuntoon karppailun, voimaharjoittelun ja paaston yhdistelmällä - kuvien kanssa. Yksi juippi (Richard Nikoley) kirjoittaa aiheesta tällä hetkellä kirjaakin.
Itse olen paastoillut jo vuosia enemmän tai vähemmän loogisesti, mutta kasvuhormoniefektiin törmäsin vasta hiljattain. Koe-eläimillähän pätkäpaasto tai tarkemmin kaikki-tai-ei-mitään vuorokausipaasto välimässäilypäivin on omannut astrologisia terveysvaikutuksia. Espanjalaisessa tutkimuksessa vanhainkodilla puolitti kuolleisuuden(!).
Osalle ihmisistä tämä on lähes kalorirajoitukseen verrattavaa kidutusta korkeahiilarisella dieetillä, osalle taas hyvin toimivaa touhua.
Antaa kukkien kukkia - kunhan ne ovat kukkia.
Anonyymille.
VastaaPoistaSe että kyseisen tieteellisen julkaisun arvo ja luotettavuus ovat surkeita ei ole objektiivinen mielipide vaan fakta. Kyseinen tutkimus ei täytä millään tavalla laadukkaan tutkimustyön määritelmiä ja tämän pystyy jokainen tieteelliseen työhön hiemankin tutustunut toteamaan lukeamalla tuon tutkimuksen. Toki tuokin tulos on ehkä julkistamisen arvoinen, mutta mitään varmoja johtopäätöksiä siitä ei voi vetää.
Se että tekijät vetävät jonkun epämääräisen lopputuloksen epätäydellisestä aineistoista eivätkä käsittele krittisesti tutkimuksensa ongelmia ja epäkohtia osoittaa mielestäni lähinnä huonoa ammattitaitoa tutkimuksen tekijöiltä.
Conclusion ei ole myöskään tutkimuksen tiivistelmä, se on abstract joka esittelee tutkimuskysymyksen, tutkimusmenetelmän ja tutkimustuloksen. Conlusion on myös ainoastaan tutkijoiden oma johtopäätös, ei ainoa mikä kyseisestä aineistosta voidaan tehdä.
Pelkällä lukutaidolla pääsee vain niin pitkälle, lukemaansa pitää ymmärtää ja sitä pitää osata arvioida.
Niin ja ideologiasta ja uskonnosta meuhkaamisella teet vain itsestäsi naurunalaisen.
- ff
Paljon suurempi tutkimus proteiinin saannin yhteydestä sydänsairauksiin:
VastaaPoistahttp://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa055317
Lyhyesti: Kasvikunnan proden ja rasvan saanti suojasi sydäreiltä, eläinprodella ei väliä. Hiilarien runsaalla saannilla oli mieto korrelaatio sydänsairauksien kanssa ja orkea, mikäli syötiin korkean GI:n omanneita hiilareita. Tutkimusaika 20 vuotta.
Pitkäikäisyys ja dieetti:
VastaaPoistahttp://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Longevity
Tuon perusteella ylenmääräinen lihan syönti ei ole terveellistä. Eikä ihmisen ruoansulatuselimistökään ole puhtaan lihansyöjän, vaan omnivoorin...
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/31/4/847
VastaaPoista"Women who followed a healthy diet defined as consumption of a high variety of fruits, vegetables, whole grain breads, cereals, fish, and low fat dairy products had a significantly lower mortality than women who consumed few of these foods (3710 deaths total). Women who reported regularly consuming 16–17 healthy foods had a 42% lower all-cause mortality (95% CI: 32–50%) compared to women reporting consumption of 0–8 healthy foods with any regularity (P for trend <0.0001). For each additional healthy food consumed the risk of death was about 5% lower (95% CI: 4–6%). Cardiovascular mortality was particularly low among women who reported consuming a high variety of healthy foods. A less healthy diet defined as consumption of a high variety of red meats, refined carbohydrates and sugars, and foods high in saturated or trans fats was not directly associated with a higher overall mortality. However, women who reported consuming many less healthy foods were significantly more likely to die from cancer than those who consumed few less healthy foods."
Edelliseen liittyen, tässä blogissa edistetään epäterveellisiä asioita:
VastaaPoista-punaista lihaa
-tyydyttynyttä rasvaa.
Onneksi sentään epäterveellistä sokeria ei kehuta.
Punainen ja prosessoitu liha korreloi kokonaiskuolleisuuden, syöpäkuolleisuuden ja sv-tautikuolleisuuden kanssa:
VastaaPoistahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19307518?ordinalpos=28&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Tässä paljon linkkejä tutkimuksiin VHH:n terveysvaikutuksiin liittyen:
VastaaPoistahttp://ravitsemusterapeutti.net/82