torstaina, helmikuuta 01, 2007

Moni pakkaus päältä kaunis

### (elintarviketeollisuuden osuus)
** (tutkimuksen arvo)

Pelkkä kuva hedelmästä pakkauksessa
ei takaa tuotteen terveellisyyttä! No, ei kai nyt kukaan elintarviketuottaja ole niin lapsellinen, että tekee pakkauksesta tällä tavalla harhaanjohtavan?

Rakas lukijani, tervetuloa reaalimaailmaan! Elintarviketeollisuus käyttää kaikki sallitut ja välillä vähemmän sallitut mainonnan tehokeinot edistääkseen tuotteensa myyntiä. Hedelmäpastilli - vitamiineja nolla! Elintarvikemainonta on niin täynnä huuhaata, että herkkähipiäisempää hirvittää!

Tätä asiaa on nyt tutkittu. Elintarvikepakkaukset voivat antaa harhaanjohtavan kuvan tuotteen hedelmäpitoisuudesta, Prevention Institute kirjoittaa (Where's the Fruit?). Tuoreessa tutkimuksessa yli puolet lapsille suunnatuista ruoka- ja juomatuotteista eivät sisältäneet hedelmiä lainkaan, vaikka pakkauksessa oli kuvia hedelmistä ja tekstissä luki esimerkiksi "hedelmäinen". Noin 16 prosentissa tuotteita hedelmiä oli minimaalisen vähän huomattavista hedelmämainostuksista huolimatta. Tuotteissa saattoi olla vaikkapa vain luontaisia hedelmäaromeja.

Hartwall "kunnostautuu" myymällä "lapsivettä"! Suomen suosituin vesituoteperhe Hartwall Novelle laajenee lapsille suunnatulla mansikan makuisella lähdevedellä. Hartwall Novelle Mansikka on mainio janojuoma lapsille: se on täysin lisäaineeton, sokeriton ja energiaton. Nallen muotoinen pullo on suunniteltu lapsen käteen sopiviksi (suora lainaus Hartwallin mainostekstistä). Missään mainotekstissä ei paljasteta sitä miksi on nähty tarpeelliseksi valmistaa näin turha tuote lapsille. Minun mielestäni tuote on nähnyt päivänvalon vain sen takia, että sitä voitaisiin myydä vielä senkin jälkeen kun virvoitusjuoma-automaatit vihdoin ja viimein kielletään maamme koululaitoksissa! Olenko oikeassa?

Prevention Instituten tutkimuksessa keskityttiin lähes neljäänkymmeneen kansainvälisillä markkinoilla tavattavaan lapsille suunnattuun tuotteeseen, kuten muroihin, viljapatukoihin, jogurtteihin, mehuihin ja muihin juomiin. Tutkijoiden mukaan harhaanjohtavat pakkaukset saattavat johtaa vanhempia luulemaan virheellisesti, että tuote on lapselle muita tuotteita terveellisempi vaihtoehto. Pakkausmerkintöjen tutkiminen siis kannattaa. Tutkimus antaa lisäpotkua myös terveysväitteitä koskevalle keskustelulle.

Lähde: Finfoodin uutiskirje, 1.2.2007

3 kommenttia:

  1. Sain Hartwallilta pyytämääni palautetta koskien "lapsivettä":

    Hei,

    ja kiitos palautteestanne ja mielenkiinnosta tuotteimme kohtaan.

    Hartwall Novelle mansikka on lanseerattu markkinoille, koska kuluttajatutkimukset osoittavat, että markkinoilta on puuttunut luonnollinen ja terveellinen tuote lapsille. Pienten lasten tulee juoda paljon nestettä, koska heidän kehostaan on suurempi osa vettä kuin meillä aikuisilla. Lapset myös liikkuvat paljon, jolloin nestetarve lisääntyy. Lapsiperheet myös liikkuvat paljon kodin ulkopuolella, jolloin lapsille tulee varata mukaan nestettä, jotta jano voidaan sammuttaa mahdollisimman nopeasti.

    Kuluttajat ovat toivoneet markkinoille pillimehujen ja erilaisten mehujuomien sijaan terveellistä ja luonnollista lasten juomaa. Kuluttajatutkimuksessamme kävi ilmi, että lähes 60% lapsiperheistä, joissa on alle 10-vuotiaita lapsia, ostetaan säännöllisesti niin sanottuja pillimehuja ja näiden tuotteiden tilalle lasten vanhemmat kaipasivat terveellistä tuotetta.

    Vesi on lapselle paras janojuoma, mutta kovin usein lapset eivät ole innostuneita juomaan kraanavettä, joten Novelle mansikka on lapsille mieluisampi juoma, koska se maistuu mansikalle ja on siis "enemmän" kuin vain vettä. Lapsien nesteen saannista huolehtiminen ei ole aina ihan ongelmatonta, koska lapset eivät välttämättä itse ymmärrä juomisen tärkeyttä, jolloin heille on tarjottava nestettä, joka maistuu hyvältä, jotta sen lapsi joisi.

    Olen pahoillani, että tuotteemme on aiheuttanut teille mielipahaa ja närkästystä. Koulujen virvoitusjuoma-automaatteja silmällä pitäen tuotetta ei ole lanseerattu, koska Novelle mansikka on tarkoitettu alle 10-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen, jotka luonnollisesti ostopäätöksen tekevät.

    Oikein hyvää talven jatkoa ja kiitos paljon palautteestanne!

    Ystävällisin terveisin,

    Eeva-Kaisa Tarkkonen
    Oy Hartwall Ab

    VastaaPoista
  2. Eiköhän ne mukulat jos saavat siihen vanhemmiltaan mallin.

    Ainakin 5-vuotias siskonpoikani PYYTÄÄ usein vettä juodakseen. Mehua hän saa "päiväkahvilla" -ja haluaa silloinkin usein mieluummin maitoa.

    *P*

    VastaaPoista
  3. Hyvä huomio tulee *p*:ltä, eli lapset ottavat mallia meistä vanhemmista. Olisiko tässä monella itsekritiikin paikka? Vaihdetaan ne lonkerot, vissyt, bisset, muumilimut ym. turhuudet kraanaveteen tai maitoon. Oppivat lapsemme tämän sitten luonnostaan.

    VastaaPoista