tiistaina, marraskuuta 07, 2006

Lukijat heittävät kovia haasteita!

Saan hämmästyttävän runsaasti asiantuntevia kommentteja kirjoitusteni johdosta. Lisäksi minulle kantautuu sähköpostiviestejä kymmenkunta päivittäin, joihin kohteliaana ihmisenä yritän jotain vastauksentynkää viritellä. Monen lukijan kanssa on hyvin ahkeraakin kirjeenvaihtoa.

Tänään sain vanhan blogini puolelle aivan loistavan lukijapalautteen, jota yhdessä voimme yrittää käydä läpi vaihe vaiheelta. Tämä Henry Björklidin palaute on jo nyt tuottanut minulle paljon iloa. Jaan nyt nämä erinomaiset Henryn ajatukset kaikkien lukijoitteni kanssa.


Kävin uudella blogillasi. Tästä muutamia kysymyksiä ja kommentteja:
- "Nostatko" nämä täällä olevat jutut uudelle blogillesi?
Toivottavasti teet sen.

Ilomielin tuon erinomaisen, ideoita täynnä olevan kommenttisi tänne uudelle puolelle. Sinä, Henry, näyttäisit olevan sellainen ihminen, joka auliisti tarjoaa ideoita. Sellaisista henkilöistä minä pidän!

- Keskustelupalsta olisi hyvä juttu, mutta kovin työläs jos ei ole monta avustajaa, joka taas luo uusia haasteita. (Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni missään blogissa. Olen tottuneempi käyttämään keskustelupalstoja.)

Olet aivan oikeassa, että keskustelupalstalla keskustelu etenee loogisemmin kuin pelkässä blogissa. Tässähän yksittäiset jutut äkkiä menevät piiloon kun uusi juttu menee aina ylimmäksi. Keskustelupalstaa olen kyllä miettinyt. Foorumeita on nykyään helppo itse perustaa, ei se siitä ole kiinni. Pelkään vain, että minulla ei riitä aika ja energia keskustelupalstan ylläpitoon. Ihan avoimena haasteena voin esittää tarjouksen, että voisin johonkin jo valmiiksi pystytettyyn ravintoaiheiseen foorumiin tarjoutua moderaattoriksi ja sisällöntuottajaksi esimerkiksi ravinnon ja terveyden alaan liittyvissä aiheissa. Ilmoitelkaa jos sattuisin vaikkapa kelpaamaan. Ei sinä rahaa tarvitse liikutella minun saamiseksi mukaan. Harkitsen sitten itse vakavasti voisiko minulla juuri sinun foorumissasi olla oma pienen pieni asiantuntijan rooli.
Oli tavattoman vapauttavaa kuulla, Henry, että kirjoitat ensimmäistä kertaa elämässäsi blogikommenttia. Minä olin puolitoista vuotta sitten nolon tietämätön koko blogimaailmasta. "Mitä sellainen blogi on?" uskalsin kysyä blogimaailman nestorilta, maalaiselta, eräänä kauniina alkukesän päivänä. Ja tällä matkalla ollaan. Ihan hyvä työkalu tämä blogi. Kannattaa harkita oman blogin perustamista, Henry! Voin tulla auttamaan alkuunpääsyssä. Tai voit pyytää maalaista paikalle, sillä hän on tietääkseni pitänyt bloggaamisen kurssejakin.

Uuden blogisi ingressissä nimesi alkukirjaimet oli kirjoitettu gemenalla. [Ruotsissa aikoinaan oli työnantaja (erään maan suurlähettiläs) joka heitti kaikki kirjeet roskiin lukemattomina jos niissä oli muotovirheitä.
Kuultuani tästä olen itse yrittänyt pitämään kiinni muotoseikoista.]

Olen jo pitkän aikaa kirjoittanut nimeni pienillä alkukirjaimilla. Täytyy pohtia tuota muotoseikka-asiaa jonakin rauhallisena hetkenä.

No, takaisin asiaan:
Vaikkakin olen lukenut blogiasi vain harppomalla, on aihe valtavan laaja, paljon laajempi kuin mitä ikinä olisin osannut kuvitella.

Olen kieltämättä ollut varsin ahkera blogikirjoittaja, mutta silloinkin vain raapaissut ihan vain pinnasta. Intoni kirjoittaa blogia johtuu osittain siitä, että käytän blogialustaani jutuntekovälineenä niihin aikakaus- ja erikoislehtiin, joihin säännöllisesti kirjoitan ravinto- ja terveystoimittajan ominaisuudessa. Kun syötän tekstini blogiin se ehtii ikäänkuin kypsyä julkaisuvalmiiseen muotoon ja saan kerättyä kommenteista lisäideoita kirjoituksiini. Toistaiseksi tämä on toiminut hyvin.

Näin olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin:
- Pitäisi saada aikaan keskustelupalsta, jotta eri aiheita voitaisiin "tuuletella" oikein kunnolla; Rikkaan pohjoisen "apu" etelälle, geneettisesti manipoluitu ruoka [genetically modified (GM]),
miten pohjoisen maatalousylijäämän dumppaaminen etelän markkinoille urbanisoi etelän maanviljeliöitä, kuinka paljon luonnonvaroja/peltohehtaareja, (kun puhutaan ruuasta), tarvitaan ylläpitämään pohjoisen sohvaperunoita, (joista minä olen yksi), jne. jne.

Erinomaisen mielenkiintoisia aiheita! Lupaan kirjoitella näistä asioista erillisiä juttuja. Voidaan niitä sitten yhdessä pohtia.

Tiedän kokemuksesta että tällaisen palstan ylläpitäminen vaati melkoisen joukon "moderaattoreita", koska ristipaineita tulee varmasti jos ja kun alamme todella pöyhimään esim. EU:n tunkioita (ruoka-asioissa).

Euroopan Unionissa riittää tonkimista. Mutta ei Suomikaan ole valmiiksi rakennettu. Huomaat tämän välillä kovin rohkeastakin blogikirjoittelustani. Kansanterveyslaitoksen suhteen kaivan ilmeisesti verta nenästäni. Sieltäpäin tulee vastaisku ennemmin tai myöhemmin. Luontaistuotebisnestä en aina katso kovin suopealla silmällä (laihdutusvalmisteet ovat aivan kauheita) ja noille hirvittäville teollisille transrasvoille pitäisi kyllä tehdä jotain.

Laitan tähän vielä yhden lyhyen jutun, joka saattaa näyttää hieman mitä pinnan alla tapahtuu. Tosin uskon, että moni täällä tietää ja tuntee nämä asiat paljon syvemmin kuin minä. :)

http://www.mindfully.org/GE/2003/Lamy-EU-Foods-Unsafe17jan03.htm

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki! Tämä geneettisesti muunnellun ruoan vientikielto kehitysmaihin EU:n toimesta on kyllä aivan pöyristyttävä juttu! Tämä on moraalitonta ja käsittämätöntä pelleilyä. Afrikkalaiset näkevät nälkää ja me eurooppalaiset sen kuin pelleilemme.

Kiitos hienoista kommenteista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti