perjantaina, marraskuuta 17, 2006

Olkaa ystävällisiä toinen toisillenne

Vuositolkulla olin lähettänyt niitä tutkimusten eripainospyyntöjä (ne saa nykyään yleensä aina PDF-kopiona, paperikopiot ovat vähentyneet rajusti) noilla perinteisillä akateemisesta maailmasta opituilla fraaseilla. Joskus sain eripainoksen tutkijalta luettavaksi fraaseistani huolimatta, joskus en.

Tämän vuoden alussa päätin nähdä hieman enemmän vaivaa pyytäessäni tutkijalta luettavakseni hänen kokotekstijulkaisujaan jostakin minua kiinnostavasta asiasta. Olen pannut merkille, että tunnetut ja vähemmän tunnetut tutkijat pitävät siitä, että heille ollaan ystävällisiä ja kirjoitetaan huolellisesti muotoiltu sähköposti esimerkiksi ilmaisten millä tavalla arvoisan tutkijan työ lisää minun intoani oppia lisää tutkijan mieliaiheesta. Tuloksena on ollut, että lähes kaikkiin eripainospyyntöihin on viipymättä vastattu ja pyytämättä tulee tutkijalta lisää eripainoksia ja kommentteja tasaisin väliajoin. Näihin reagoin iloisen ystävällisesti ja yritän poimia esille siitä paperista tai kommentista edes jonkin merkityksellisen asian.

Olen luonut aivan uudistetun fraasiluettelon ystävällistä kommunikointia varten. Tässä alla muutamia esimerkkejä. Olkaa tekin ystävällisiä tutkijoille. He tekevät arvokasta työtä omalla sarallaan meidän terveytemme ja hyvinvointimme hyväksi.

Dear Dr. X,

I am naturally overjoyed should you be able to furnish me with a PDF-copy of your article...

I am glad to be able to think that this letter does not disturb you too much...

Your recent article is a very elusive and delicate paper, as far as I can tell from the summary...

Suffice it to say here that your paper has arrived. No finer sentence has come down to me than your conclusion...

Now, bear with me when I say that your statement is a little strange. Could you, please, make me more familiar with your ideas concerning...

To avoid all possibility of being misunderstood, could you explain to simply me why...

Minä sitten pidän englannin kielestä. Englannin kielellä on helppo olla ystävällinen. Kirjailija Greenville Kleiserilta olen oppinut paljon mukavia fraaseja. Suomen kielellä ilmaistuna tahtoo mennä liian makeaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti